93 millioner til godsoverføring
Seks rederier har fått godkjent sine søknader om støtte til godsoverføring, mens tre har fått avslag.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I vår søkte 11 rederier om støtte til godsoverføring, et tiltak som regjeringen innførte for å flytte godsvolumer fra vei til sjø. Kystverket har i løpet av sommeren behandlet søknadene, og nå er 93 millioner kroner utdelt, fordelt på seks ulike rederier.
Tre rederier har fått avslått sine søknader, mens Hav Line og Alpha Chartering har trukket sin søknader.
Disse har fått støtte:
CRYO SHIPPING har fått 9,3 millioner kroner i støtte til et prosjekt med etablering av ny rute for distribusjon av LNG mellom Hammerfest, Lødingen, Moskenes og Bodø.
NOR LINES har fått tilskudd på 12,5 millioner kroner til sitt prosjekt Base2Base. tilskuddet skal gå til en utvidelse av den eksisterende CL-ruten som går fra Cuxhaven/Eemshaven i Nederland, via Stavanger, til baser i Nord-Norge.
DFDS har fått støtte på inntil 4,3 millioner kroner for prosjektet «Immingham – Oslo». Tiltenkt rute er fra Immingham direkte til Oslo og via Halden og Hamburg på vei tilbake til Immingham.
SAMSKIP har fått støtte på inntil 3,6 millioner kroner for prosjektet «Lekterbasert tilbringertransport i Ålesundsregionen».
BASE MARINE AS har fått støtte på inntil 27,5 millioner kroner for prosjektet «Transport@sea».
WALLENIUS LINES har fått støtte på inntil 35,7 millioner kroner i tre år for prosjektet «Sea Shuttle». Tilskuddet skal gå til etablering av to nye sjøbaserte godsruter mellom Rostock og Moss/Oslo via Wallhamn i Sverige, og mellom Oslo og Bergen via Stavanger.
Disse søknadene fikk avslag:
NORHEIM SHIPPING har fått avslått sin søknad til prosjektet «Sjøbasert». Prosjektet omfatter etablering av en sjøbasert rute for transport av fersk fisk fra Vestlandet til Ijmuiden, Nederland ved hjelp av containere.
NORTH SEA CONTAINER LINE har fått avslått sin søknad til en satsing på dør til dør transport gjennom en forlengelse av den eksisterende ruten mellom Rotterdam (Nederland) og Salten til Stokmarknes.
BIOFEEDER har fått avslått sin søknad om støtte til prosjektet «Fast rute – MS Terneskjær og MS Tinto», som gikk ut på å etablere en fast rute mellom Glomfjord og Kungshamn i Sverige, via Haderslev i Danmark.