Først med store el-varebiler
Posten og Bring blir Nordens første transportør som tar i bruk store elektriske varebiler.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I første omgang er det gjort inn kjøp av to store elekstriske varebiler fra Iveco for utprøving i Norge. Posten og Bring har kjøpt bilene med støtte fra Enova. Like etter nyttår skal bilene etter planen levere varer til bedrifter i Oslo sentrum, helt uten utslipp.
– Elektriske biler er bedre for byluften, og de nye bilene gjør det mulig med utslippsfri vareutlevering av pakker og stykkgods til bedrifter i Oslo sentrum. Vi skal nå teste ut disse el-bilene som er i et helt nytt segment og er stolte av å kunne ta vår miljøsatsing ett steg videre, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.
Dyre
Så store elektriske varebiler har tidligere ikke vært tilgjengelige på markedet, blant annet på grunn av for høy pris. Bilene koster nesten tre ganger så mye som tilsvarende bil med dieseldrift.
– Prisen vil synke etter hvert som volumet øker, men det forutsetter at noen drar lasset og viser bransjen at dette fungerer. Derfor er vi glade for å kunne hjelpe Posten Norge med å gå foran. Dette kan bidra til å etablere et marked i Norge for el-varebiler, men også få fortgang på innfasing av elektriske minibusser og maxitaxier, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.
Bilen det er snakk om er en elektrisk versjon av Iveco Daily. Den har et lasterom på opp til 19,6 m3 og en totalvekt på opp til 5,6 tonn.
Rekkevidden er oppgitt til 280 km i henhold til NEDC-standarden. Ladetiden med en superlader (400Vac/32A 22 kW) er på bare to timer.
Ambisiøse mål
Posten og Bring har satt et ambisiøst miljømål om å redusere CO2-utslippene med 40 prosent innen 2020, og økt bruk av elektriske kjøretøy er viktig for å nå dette målet. Posten Norge har allerede landets største elektriske kjøretøypark med 1200 elektriske biler, traller og mopeder.
– Vi er en spydspiss innen miljøeffektiv transport, og vil bidra til å heve standarden i bransjen. Våre biler må kjøre i bysentra for at privatpersoner og bedrifter skal få varene sine, men med Posten og Brings miljøtiltak reduserer vi forurensingen. Det er vi stolte av, sier Wille.
Innen nyttår har Posten Norge lagt om kjøretøyflåten, og kan dermed levere CO2-fri postdistribusjon av brev og småpakker i 40 byer og tettsteder innen 2016.