IFOY-kandidatene offentliggjort
13 ulike produkter og løsninger fra åtte ulike produsenter kjemper om årets IFOY-priser.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
IFOY står for International Intralogistics and forklift truck of the Year og kårer hvert år vinnere i ulike kategorier av gaffeltrucker og intralogistikk-løsninger. De ulike kategoriene varierer fra år i til år, og for 2018 har juryen funnet fram til 13 kandidater i fem ulike kategorier.
De fem kategoriene er motvektstruck, lagertruck, integrert lagerløsning, årets spesial og kran- og løfteutstyr.
Alle produktene skal gå gjennom en lang rekke eksperttester før de kandidatene det er mulig for den internasjonale juryen å teste selv, skal settes under lupen i Hannover i begynnelsen av februar.
Prisene deles ut i forbindelse med CeMAT i Hannover 23. april.
Her er kandidatene den internasjonale juryen har valgt ut i de ulike kategoriene:
Motvektstruck
BYD ECB50C
Kinesiske BYDs elektriske motvektstruck ble lansert i desember, og fulladet tåler den et seks timers skift. Den kan fullades på tre time og har en kapasitet på fem tonn.
Still RX 20
Nye elektriske RX 20 fra Still har en kapasitet på 1,6 tonn og er tiltenkt både innendørs og utendørs bruk.
Lagertruck
Jungheinrich ECE 225 easyPILOT Follow
Et nyutviklet fjernkontroll-konsept som kan ettermonteres på alle ECE-modeller, gjør easyPILOT Follow Jungheinrichs ordreplukkere til automatiske følgesvenner. Radioteknologi gjør kommunikasjonen mellom plukker og truck sømløs.
Jungheinrich EZS 7290
Det andre bidraget fra Jungheinrich er en elektrisk trekkvogn med en trekk-kapasitet på hele 28 tonn, og er et alternativ til lignende produkter med tradisjonell forbrenningsmotor.
Still OPX-L 16
Stills nye ordreplukkserie le lansert i desember, og flaggskipet har en kapasitet på 2,5 tonn og setter en ny standard innen ergonomi.
Wegard
Fra den ukjente Hamburg-baserte produsenten kommer Wegard kommer traller tilpasset trekkvogner. Disse er de første på markedet med selvstendig elektrisk styring. Ulike traller kan kombineres for å oppnå akkurat de egenskapene kundene krever.
Kran- og løfteutstyr
J. D. Neuhaus Air Hoist Mini 500
Denne allsidige pneumatiske løfteapplikasjonen har lastekapasitet fra 125 til 980 kg. For første gang på et slikt produkt er NFC-sensor (Near Field Communication) med service-app integrert i produktet.
Liebherr MK 140
Den tyske giganten Liebherr kommer en mobil elektrisk heisekran. Kranen på det femakslede kjøretøyet har en makshøyde på 94 meter og rekkevidde på opp til 65 meter. Dette er rekkevidder som tidligere bare er oppnådd på mye større maskiner med enormt krevende oppbygging.
Årets spesial
Jungheinrich SLH 300
Dette er et nytt batteriladesystem fra den tyske produsenten. Systemet tilbyr lading til både tradisjonelle blybatterier og til nye lithium ion-batterier i en og samme løsning. Dermed er det et godt alternativ til kunder som er i ferd med å bytte fra den ene teknologien til den andre i løpet av en lengre periode.
MULITIplus fra Schulte Lagertechnik
Hyllesystemet MULTIplus har hyller som bare er 25-40 mm tykke, men kan likevel bære fra 85 til 330 kg.
EASY Drive fra Still
I forbindelse med lanseringen av truckserien OPX kom Still med et nytt styresystem med et mer ergonomisk ratt til sine lagertrucker. Det tidligere sykkelstyreaktige systemet fra tidligere modeller er erstattet av et trapesformet ratt.
Integrert lagerløsning
Jungheinrich for Keller & Kalmbach
Jungheinrich utvidet Keller & Kalmbachs lager med 37.450 palleplasser og høytlageret ble utvidet fra fem til ti hyllerader uten at produksjonen ble stanset en eneste dag. Det automatiske anlegget for smådeler le utvidet fra to til åtte rader med totalt 155.000 esker.
Witron for Migros Distribution Center Suhr AG
Witron har hjulpet den sveitsiske supermarkedgiganten med å slå sammen lageret med datterselskapet migrolino, som driver konsernets småbutikker. Sentrallageret forsyner mer enn 600 Migros-avdelinger med 300.000 ulike produkter og 118.000 ulike produkter til minikjeden migrolino. Med automasjon har man oppnådd tredoblet plukkeffektivitet sammenlignet med en manuelt lager.
Den internasjonale juryen består av fagjournalister fra hele verden. Redaktør i Moderne Transport, Øyvind Ludt, er Norges representant i juryen.