NTP: Ernas togmilliarder
Regjeringen og støttepartiene er enige om en storstilt togutbygging på Østlandet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Regjeringen og samarbeidspartiene orienterte torsdag morgen om innholdet i Nasjonal Transportplan (NTP).
- Dette er en veldig omfattende plan, og det gjenstår en del som vi ikke er ferdige med. Planen skal bidra til mer effektiv transport, verdiskaping og en mer klimavennlig fremtid. Planen vil bli lagt fram i sin helhet før påske, sa Erna Solberg under en pressekonferanse på Oslo S.
Ny tunnel under Oslo
At Solberg, finansminister Siv Jensen, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, Knut Arild hareide (KrF) og Trine Skei Grande (V) møtte pressen på Oslo S var ikke tilfeldig. Et av høydepunktene i den kommende NTP er at det settes av 15 milliarder kroner til en ny jernbanetunnel under Oslo – en tunnel som vil stå ferdig i 2032 ifølge planene.
- Det har vært en sann fornøyelse, for vi har hatt et klart perspektiv om hvor vi vil sammen. 1000 milliarder kroner, pluss minus, gir oss et økonomisk handlingsrom, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Han understreket også at det skulles satses på godsoverføring til kjøl og bane.
- Vi skal ha mer gods over på kjøl og mer på jernbane. Her mangler vi noen detaljer før vi er helt klare, men vi kommer i mål, sa samferdselsministeren.
Ifølge Trine Skei Grande skal 45 prosent av de totalt 1000 milliardene som ligger i NTP, investeres i jernbane.
Dobbeltsport på Intercity
Det skal også bygges dobbeltspor på hele Intercity-triangelet mellom Lillehammer, Halden og Skien, Det skal også bygges ny Ringeriksbane langs nye E16, som i praksis vil utvide Intercity-triangelet til en firkant.
- Vi bygger nå i fire retninger. Ringeriksbanen kommer i 2022. Det vil gi Hønefoss-regionen en unik mulighet til å koble seg på Oslo, sa Knut Arild Hareide.
Det blir også dobbeltspor på jernbanen mellom Arna og Stanghelle på Bergensbanen.
Dobbeltspor til Sørlandet
Det skal bygges dobbeltspor på Sørlandsbanen. Denne utbyggingen settes i sammenheng planer om en sammenkobling mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen. Togene på Meråkerbanen skal gå fra dieseldrift til strøm, ifølge NRK. Det settes av 3,6 milliarder kroner til Trønderbanen og Meråkerbanen, i en satsing der elektrifisering er hovedmoment.
Om lag 6,5 milliarder kroner i den nye transportplanen skal bidra til å kutte reisetiden kraftig for godstransport på jernbanen mellom Kongsvinger og Hamar. Strekningen skal elektrifiseres samt at det etableres nye godsterminaler og krysningsspor. Tiltakene vil korte ned reisetiden med halvannen time mellom hedmarksbyene.
- Dette vil føre til økt aktivitet i skognæringen og investeringer i ny industriell virksomhet. Dette er viktig for tømmertransporten, men også annen godstransport, sier administrerende direktør Erik Lahnstein i Skogeierforbundet til NTB.
Dette er ifølge NTB kjent om Nasjonal Transportplan:
* Transportplanen en ramme på 928,7 milliarder kroner ifølge flere medier. Regjeringen opererer med rundt 1.000 milliarder (1 billion) kroner.
* De settes av rundt 16 milliarder kroner i planperioden til ny Oslotunnel for jernbanen, som skal stå klar i 2032.
* Etter at den nye tunnelen er ferdig, skal også hele Intercity-triangelet på Østlandet være klart.
* De borgerlige partiene gir også grønt lys til bygging av dobbeltspor på det ytre Intercity-triangelet helt til Lillehammer, Halden og Skien. Prislappen for dette er 52 milliarder kroner.
* Det skal bygges dobbeltspor på Sørlandsbanen. Denne utbyggingen settes i sammenheng med planer om en sammenkobling mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, ifølge Fædrelandsvennen.
* Ifølge NRK settes det av 3,6 milliarder kroner til Trønderbanen og Meråkerbanen, i en satsing der elektrifisering er hovedmoment.
* Regjeringen vil bruke 6,5 milliarder kroner til elektrifisering av strekninger i Innlandet, bygging av nye godsterminaler og å bedre kapasiteten for godstransport.
* Det blir også bygging av Ringeriksbanen. Prislappen er på om lag 20 milliarder kroner, ifølge Bergens Tidende.
* Det blir dobbeltspor på jernbanen mellom Arna og Stanghelle på Bergensbanen.
* Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) bekreftet onsdag utbygging av E8 i Ramsfjord.
* Statsminister Erna Solberg (H) kom onsdag med nyheter om en ny ringvei øst mellom Arna og Vågsbotn, ny ferjefri E39 mellom Ådland og Svegatjørn, samt om Sotrasambandet da hun holdt pressekonferanse på Arna stasjon.
* Bodø får en ny flyplass til nærmere 5 milliarder kroner. Av denne summen kommer 2,4 milliarder i friske midler i NTP.
* Full utbygging av E18 i NTP-perioden. Parsellen fra Lysaker til Strand og videre til Slependen påbegynnes i første periode og bygges videre fortløpende, ifølge Budstikka.
* Østlandets Blad har meldt at ny E18 mellom Retvet og Vinterbro er planlagt i første planperiode. Den nye firefeltsveien gjennom Follo ble først foreslått bygd i 2024, men nå fremskyndes byggingen til å starte neste år.
* Ifølge Bergens Tidende er det enighet om å bygge Stad skipstunnel.
* Sysla skriver at Bømlo får en ny fiskerihavn til 197 millioner. Fullfinansiering av prosjektet legges inn i andre halvdel av perioden, og kan realiseres etter 2024.