På konkursens rand
Roadfeeders kjemper mot klokka for å unngå konkurs.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tirsdag formiddag sendte daglig leder Lene Mellum i ut melding til kunder og kontakter om at det ender i konkurs hvis transportselskapet ikke finner en løsning i løpet av dagen.
Ifølge RB ønsker hun foreløpig ikke å si noe om saken.
– Vi sitter i møter for å se om det er mulig å finne en løsning, sier hun.
I meldingen transportselskapet har sendt står det blant annet:
«Vi må dessverre orientere om at Roadfeeders AS vil melde oppbud onsdag morgen. Vi beklager trøbbel dette vil forårsake, men ser dette som eneste utvei da vi har søkt alle mulige løsninger».
For to år siden flyttet transportselskapet inn i nybygde lokaler på over 6000 kvadratmeter innenfor flyplassgjerdet på Gardermoen. Frakt av sjømat har vært en vesentlig del av virksomheten. Selskapet har i tillegg til å besørge flyfrakt også en flåte lastebiler og kjører lasteruter både i Norge og nedover i Europa.
Selskapet ble etablert i 1996 og har hatt omsetningsvekst vekst så å si hele veien. Siste offisielle regnskap er fra 2016. Da var omsetningen 126 millioner kroner. Lønnsomheten har imidlertid vært variabel. Selskapet har måttet bokføre underskudd flere år. Underskuddet i 2016 endte på 11 millioner kroner.
For halvannet år siden kunne søskenparet Lene og Lars Inge Mellum fortelle til Mtlogistikk at det har startet en ny og spennende tid med mange nye muligheter. Blant annet var de stolte av at Roadfeeders AS også kunne tilby Ground Handling som en del av sitt tjenestespekter til flyselskapene i faste ruter og flyspeditører som booker inn charterfly.
Europas mest moderne
Det over 20 år gamle velrenommerte speditør- og flyfraktselskapet har tatt steget inn i den mest moderne og effektive cargoterminalen i Europa.
- Men viktigst av alt er at terminalen er etablert på flyplassen med direkte tilgang til sikker sone. En ny og spennende epoke i selskapets historie er skrevet, fortalte daglig leder Lene Mellum i Roadfeeders.
Synergieffekter
Selskapet håndterer flyfrakt for over 80 flyselskap ved Norges hovedflyplass. Selskaper som Norwegian, Cargolux, KLM, Air France, British Airways, CAL Cargo, Finnair og Singapore Airlines er noen av Roadfeeders viktigste kunder.
– Vi tilbyr tjenester på flyfrakthåndtering, Ground Handling for cargofly, samt truckingtjenester både nasjonalt og internasjonalt. Man sender flyfrakt fordi ting skal komme raskt frem, og vi er derfor ganske unike, understreket Lars Inge Mellum som nevner daglige avganger til Kristiansand, Stavanger og Bergen begge veier som eksempler.
Internasjonal trucking
Roadfeeder er spesialist på thermotransport, hvor fersk laks, annen sjømat, frukt og blomster er en stor andel av det som kjøres.
70 vogntog var i 2017 satt i system for levering i ulike kravspesifikasjoner. Vogntogene kjører på Europa hvor Amsterdam, Frankfurt, København, Stockholm, Liege og Paris er noen av destinasjonene.
Familieselskap
Roadfeeders AS ble etablert i november 1996 av Inge Mellum på Fornebu. Det hele startet etter at Norsk Flyfrakt ble solgt der Mellum var deleier. Inge fant ut at det var for tidlig å pensjonere seg, og Roadfeeders så dagens lys, og som fra starten av var et rent familieforetak.
Sønnen Lars Inge har vært med fra starten og er i dag salgsdirektør i selskapet. Søster Lene kom inn i selskapet i 2002, og har siden 2012 vært selskapets daglig leder.