Skal produsere Scania-hydrogen lokalt
Asko skal samarbeide med Scania om hydrogendrevne lastebiler.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Asko har valgt Scania som leverandør av lastebiler til sitt hydrogenprosjekt. Hydrogen skal framstilles lokalt, ved hjelp av solceller. Målet er at både lastebiler og trucker skal kjøres med lokalt produsert hydrogen.
Asko har en ambisjon om å bli klimanøytral. Ambisjonen innebærer at selskapet kun skal distribuere matvarer ved bruk av fornybart drivstoff. Hydrogenprosjektet i Midt-Norge er et viktig ledd i denne strategien.
Asko har definert et fremtidig drivstoffmønster der elektriske og hydrogendrevne biler skal være et satsingsområde når teknologien er ferdig utprøvd. Det er besluttet at Asko Midt-Norge skal bygge et anlegg for produksjon av hydrogen. Erfaringene fra dette anlegget vil danne grunnlag for videre satsing på hydrogen innenfor Asko.
Har bestilt tre lastebiler
Hydrogenteknologi har et stort potensial som 0-utslippsalternativ for lastebiler på lengre distanser, mens elektriske lastebiler kan egne seg mer for bynær distribusjon. De første elektriske lastebilene vil komme på norske veier allerede i høst. De første hydrogendrevne lastebilene skal etter planen være i drift høsten 2018.
Asko har søkt i markedet etter større distribusjonskjøretøy med rekkevidde opp mot 500 km som kan benytte hydrogen som drivstoff. Valget falt på Scania.
Nå har distributøren bestilt tre treakslede chassiser med opsjon på ytterligere en bil. Lastebilene drives elektrisk med strøm fra brenselsceller som benytter hydrogen som drivstoff.
Får 19,6 mill. kroner i støtte
Enova bidrar økonomisk til prosjektet gjennom å støtte Askos investeringer i kjøretøy og hydrogenproduksjonsanlegg med i overkant av 19,6 millioner kroner.
Selskapet anser prosjektet som viktig for å bygge kunnskap i bransjen om hvordan hydrogendrevne lastebiler vil fungere under tøffe norske forhold.