DAFs nye CF- og XF-serier er kåret til årets lastebil 2018.

Truck of the Year 2018

LYON (MTlogistikk.no): Det var DAFs nye CF- og XF-serie som vant prisen International Truck og the Year 2018.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den prestisjetunge prisen ble overlevert til Preston Feight, president for DAF Trucks, under Solutrans en nyttekjøretøyutstilling i Lyon, Frankrike, onsdag 22. november.

 

Med 104 stemmer vant den nederlandske produsenten i år mot sterke utfordrere som Ivecos Stralis NP langdistanse 460 hk naturgassmotor som endte på en andreplass, og Scanias XT anleggs-serie, som havnet på tredjeplass.

Les også: Van of the Year 2018

Introdusert siste 12 måneder

I henhold til International Truck of the Year (ITOY)-regler, blir den årlige prisen gitt til det individuelle kjøretøyet eller modell-serien som ble introdusert i markedet de foregående 12 månedene, som har bidratt mest til effektiviteten på veitransport, basert på flere viktige kriterier. Disse inkluderer teknologisk innovasjon, sjåførkomfort, trafiksikkerhet, kjørbarhet, drivstofføkonomi, miljømessig fotavtrykk og «Total Cost of Ownership» (TCO).

Tidligere vinnere: 

  • 2017: Scania 
  • 2016: Iveco Eurocargo
  • 2015: Renault Trucks' T
  • 2014: Volvo FH
  • 2013: Iveco Stralis
  • 2012: Mercedes-Benz Actros
  • 2011: Mercedes-Benz Atego
  • 2010: Scania R
  • 2009: Mercedes-Benz Actros
  • 2008: MAN TG Series
  • 2007: DAF XF 105
  • 2006: MAN TGL
  • 2005: Scania R Series
  • 2004: Mercedes-Benz Actros
  • 2003: Iveco Stralis
  • 2002: DAF LF
  • 2001: MAN TG-A
  • 2000: Volvo FH Series
  • 1999: Mercedes-Benz Atego
  • 1998: DAF 95XF
  • 1997: Mercedes-Benz Actros
  • 1996: Scania 4 Series
  • 1995: MAN F2000
  • 1994: Volvo FH Series
  • 1993: Iveco EuroTech
  • 1992: Iveco Eurocargo
  • 1991: Renault AE Magnum
  • 1990: Mercedes Benz SK
  • 1989: Scania 3 Series
  • 1988: DAF 95
  • 1987:  MAN F90
  • 1986: Volvo FL Series
  • 1985: Mercedes-Benz LN2
  • 1984: Volvo F10
  • 1983: Renault G260/290
  • 1982: Ford Cargo
  • 1981: Leyland T45
  • 1980: MAN 321
  • 1979: Volvo F7
  • 1978: MAN 280
  • 1977: Seddon Atkinson 200

De nye XF/CF-innovative drivlinjene, basert på optimaliserte MX-11 og MX-13 inline sekser-motorer, godt integrert med den nyeste ZF Traxon 12-trinns automatiserte girkassen og nye DAF-bakaksler, gir bedre kjøreegenskaper, større drivstoffeffektivitet og sømløse girskiftende egenskaper.

Jurymedlemmene satte pris på de nye energieffektivitetsfunksjonene i XF/CF, som inkluderer forbedret forbrenning, reduksjon i innvendig motorfriksjonstap, motornedbremsing, intelligente hjelpestoffer, drivlinjekomponent-integrasjon, forskjellige gearskift-strategier, forbedrede prediktive funksjoner som kjører med en ny elektronisk oppbygging, samt vektreduksjoner i utvalgte komponenter som det kompakte etterbehandlingssystemet.

- Setter en ny standard

Spesielt, under en nylig utvidet prøvekjøring i Belgia og Nederland, roste IToY-jurymedlemmene de avanserte egenskapene til de siste XF / CF drivlinjene, som gir forbedret drivstofføkonomi.

Juryens leder oppsummerer tildelingen slik:

- Med introduksjonen av XF-/CF-serien har DAF levert et tungt lastebilutvalg som setter en ny standard når det gjelder en drivlinjes energieffektivitet og generelle ytelse.

- Æren tilhører alle medlemmer av DAF-organisasjonen. Vi jobbet hardt for å gjøre de beste lastebilene på markedet enda bedre. Resultatet er den nye CF & XF - som representerer ren perfeksjonisme. Det er fantastisk at alle disse anstrengelsene blir belønnet på en så god måte. I tillegg er det en anerkjennelse for våre leverandører og forhandlere, og det er en stor hyllest til alle de kundene som har valgt eller vil velge nye DAF CF eller XF. Juryen sier at lastebilene leder an innen transporteffektivitet. Trenger jeg si mer, sier Preston Feight, leder for DAF Trucks.

Fra venstre: Richard Zink (direktør for marked og salg i DAFTrucks N.V.), Preston Feight (President i DAF Trucks N.V), Ron Borsboom (direktør for produktutvikling i DAF Trucks N.V.), Gianenrico Griffini (juryleder) og Rob Apples. Foto: Torbjørn Eriksen

Om International Truck of the Year

International Truck of the Year (IToY) har røtter tilbake til 1977 da den britiske journalisten og legendariske redaktøren av Truck-magazine Pat Kennett startet det hele.

I dag representerer 23 jurymedlemmer ledende nyttekjøretøymagasiner over hele Europa. Norsk medlem i juryen er Torbjørn Eriksen i tidsskriftene Anlegg&Transport og Moderne Transport.

I tillegg har IToY-gruppen i løpet av de siste årene utvidet sitt nedslagsfelt ved å utnevne «assosierte medlemmer» i de voksende lastebilmarkedene i Kina, India, Sør-Afrika, Australia, Brasil, Japan og Iran.

Samlet sett trykkes magasinene til de 23 IToY-jurymedlemmernes magasiner, samt de sju assosierte medlemmene, i over 950.000 exemplarer.

Powered by Labrador CMS