25,25-metringer Oslo-Kristiansand
Fra oktober blir det mulig å kjøre modulvogntog på E18 mellom Oslo og Kristiansand.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Statssekretær Geir Pollestad i Samferdselsdepartementet forteller til Mtlogistikk at dette er en prøveordning frem til 2017 med en midtveisevaluering i 2014.
– Fremtidsutviklingen for modulvogntog på norske veier avhenger av evalueringen av prøveordningen, forteller Pollestad.
- Ifølge evaluering av modulvogntog-bruken i Sverige og Danmark har 25,25-metringene vist seg å være sikrere enn konvensjonelle vogntog.
Gode erfaringer
Vegdirektoratet melder om at man så langt har høstet gode erfaringer med bruk av modulvogntog på norske veier og at det foreløpig ikke er rapportert inn alvorlige ulykker der modulvogntog har vært involvert, sier Pollestad.
Sammenhengende
En sammenhengende strekning fra Oslo til Kristiansand styrker mulighetene for å ta i land gods i sør og frakte det til resten av landet. Color Line har lenge etterlyst en sammenhengende prøvestrekning til Oslo.
Strekningene Kristiansand-Arendal og Oslo-Larvik er allerede med i prøveordninger. En utvidelse med strekningene Larvik-Porsgrunn og Porsgrunn-Arendal vil gjøre det mulig å kjøre modulvogntog mellom Kristiansand og Oslo.
I oktober
- Larvik-Porsgrunn vil kunne åpnes for modulvogntog så snart nødvendige forskriftsendringer er trådt i kraft i månedsskiftet juni-juli. Strekningen Porsgrunn-Arendal må først utbedres denne sommeren, samtidig som det gjennomføres høring. Denne siste delen av strekningen Oslo-Kristiansand vil trolig kunne åpnes i oktober i år, forteller Pollestad.
Ifølge statssekretæren er veien godt egnet for modulvogntog, og det har vært et sterkt ønske fra næringslivet å åpne denne strekningen for lengre vogntog.
Stor betydning
- I Nasjonal transportplan (NTP) understrekes betydningen av at jernbane og sjø tar større deler av den forventede veksten i godstransportmarkedet. Men samtidig er det regjeringens mål at veitransport fortsatt skal være hovedtransportformen for innenlands godstransport. Regjeringen legger også stor vekt på å styrke fremkommeligheten for godstransport på vei gjennom bedre kapasitet, effektivitet og pålitelighet. Modulvogntog effektiviserer veitransporten og bidrar til å redusere transportkostnader og avstandsulemper. Ved bruk av modulvogntog vil lastekapasiteten økes over 30% sammenliknet med et vogntog på 19,5 m. Færre vogntog gjør også godstransport på vei mer miljøvennlig, forteller Geir Pollestad til Mtlogistikk.
Dagens prøvestrekninger
Følgende strekninger har prøveordning med modulvogntog med lengde inntil 25,25 meter og totalvekt inntil 60 tonn:
- E18 Oslo - Larvik havn 60 t
- E18 Kristiansand - Arendal 50 t
- E18 Vinterbro - Ørje 50 t
- Rv2 Kongsvinger - Kløfta 50 t
- E6/Rv35 Oslo Nord - Gardermoen 50 t
- E6 Oslo Nord - Lillehammer 50 t
- E4/E6 Trondheim S via omkjøringsvei - Storlien 50 t
- Rv19 Moss - El8 Vestfold 50 t
- Rv4 Oslo - Mjøsbrua 60 t
- Rv20 Kongsvinger - Elverum 50 t
- Rv3 Kolomoen - Elverum 60 t
- Rv25 Hamar - Elverum 60 t
- Rv25 Elverum - Østby 60 t
- E39 Trondheim syd - Orkanger 50 t
- E6 Stjørdal - Steinkjer 50 t
- Rv73/E6 Trofors - Krutvatn 50 t
- E6/E8 Skibotn - Tromsø 50 t
- Rv92/E6 Karigasniemi - Lakselv 50 t
- E6/E75 Utsjoki bru - Tana bru 50 t
- E6/Rv893 - Varangerbotn 50 t
- E75 Varangerbotn - Vardø 50 t
- E6 og E18 på strekningen Svinesund – Oslo
- Riksveg 2 Riksgrensa (Sverige) – Kongsvinger
- E12 Riksgrensen (Sverige) – Mo i Rana
- E8 Riksgrensen (Finland) – Skibotn