En hybrid 3PL ved foten av Hardangervidda
RJUKAN: Med røtter i både tungindustri, kjemiske lykketreff og ballsport, satser Spedify AS på å levere skreddersydde 3PL-tjenester og et unikt returkonsept
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Spedify AS heter 3PL-selskapet som med både unik beliggenhet og unike tjenester vil hjelpe norske nettbutikker og gründere med å nå sine salgsmål og vekstambisjoner. På Rjukan har selskapet tidligere i år overtatt et moderne lagerbygg, der Element Logic har montert en AutoStore som er klar til å fylles med både Spedifys egne og andres varer.
Men for å forklare Spedify må vi gå litt tilbake i tid, til 1980-tallet. Norsk Hydro var da i ferd med å legge ned store deler av sin virksomhet på Rjukan, hvor det ble viktig å finne nye næringsveier og bevare arbeidsplasser. I 1991 ble Hydro Sport etablert etter at en kjemiker ved en tilfeldighet oppdaget at om man blander vann med ammoniumnitrat oppstår en kraftig kuldereaksjon.
Hydro Sport gikk samme med Rosenborgklinikken og Norges Fotballforbund for å utvikle, produsere og sikre eksponering av verdens beste ispose. Siden da har selskapet dempet hevelser og lindret smerter både i Norge og over hele verden. Og isposene produseres fortsatt på Rjukan, nå under merkenavnet Assist, etter at Hydro Sport ble kjøpt ut av tidligere ansatte i 2008 hvor nytt selskap ble etablert som AssistCo AS.
I dag har AssistCo et komplett sortiment innenfor sports- og treningsutstyr, hvor selskapet i tillegg til flere mindre agenturer er distributør av det danske sportsmerket Hummel.
– Vi sender årlig rundt et par millioner varer fra Rjukan, og står for oppimot 30 årsverk, sier forretningsutvikler Andrew Heap.
Fokus mot nettbutikker
Han er med bakgrunn i utvikling av netthandelsløsninger en viktig brikke i AssistCos nye satsing Spedify, som ruller ut et helt nytt 3PL-konsept. Når AssistCo i vår er i ferd med å flytte ut av sine opprinnelige industrilokaler til et mer moderne bygg, oppdaget man at effektiviseringen skapte nye muligheter.
– Det vi ser er at vi blir så effektive at de ansatte nesten ikke får noe å gjøre, og vi har bare bruk for halvparten av kapasiteten vi har, forteller Heap.
Han anslår at effektivitetsgevinsten i nytt bygg med AutoStore-anlegg blir på rundt 70 prosent. Dermed ønsker han å tilby både kapasitet, tjenester og markedsmuligheter til nettbutikker i vekst gjennom Spedify.
– En ideell kunde er noen som har startet en nettbutikk innen en nisje, enten som forhandler eller som har utviklet et produkt selv. og de har vokst seg ut av garasjen, og har ikke kapasitet lenger til å gjøre logistikkjobben, eller nettbutikker i vekst som trenger forutsigbarhet, forteller Heap.
I tillegg til å stå for pakk, plukk, distribusjon, fortolling og returhåndtering, ønsker Heap å hjelpe kundene med å kommersialisere ideene sine. Innenfor de bransjene AssistCo allerede opererer, kan Spedify hjelpe kundene ut i markedet.
– Vi kan lage et digitalt økosystem med distribusjon av varer rett ut. Har du en kul idé, kan vi kommersialisere den for deg, sier Heap.
God plass
Plass skal Spedify ha nok av. Ved oppstart teller AutoStore-anlegget 8000 kasser og fem roboter med en kapasitet på rundt 200 produktpresentasjoner i timen. Anlegget kan enkelt skaleres opp til 22.000 kasser i eksisterende bygg. Samtidig eier Assistco en stor tomt rundt bygget, og bygget kan i prinsippet seksdobles i størrelse.
Foreløpig har Spedify fått 15 kunder om bord, men det kunne vært langt flere dersom Heap og kollegaene ville. Fokus er imidlertid på å finne kunder som passer, for å oppnå best mulig gevinst for begge parter.
– De 15 er de kundene vi har valgt. Vi kunne lett onboardet rundt 40, men det vil ikke Stian, sier Heap.
Stian er daglig leder Stian Mårdalen som sammen med broren Anders eier drøyt 60 prosent av Assistco. Å ha nettlager på Rjukan er for eksempel ikke ideelt om man ønsker samme dag-leveranser. Mer gunstig er transportavtalene Spedify kan hjelpe med. Lastebilene som går fra Rjukan og mot mer urbane strøk, er kun unntaksvis fulle.
– Vi har gunstige returavtaler på transport til hovedterminaler, sier Heap.
Unik prismodell
Spedify opererer også med en unik prismodell for sine kunder, som er basert på omsetningen til kunden. Spedify omtaler prisingen som markedets enkleste prismodell.
– Vi setter en prosent av utsalgsprisen på varen, og det er all kostnaden du har. Prosenten blir vi enig om ut ifra sortiment og bestillingsmønster. Det gjør det hele veldig forutsigbart for kunden, i motsetning til andre der det kan bli dyrt i høysesong med mye overtid eller om det blir mye returer eller lignende. Hos oss vil du alltid vite hva regningen du vil få er på, sier Heap.
Det eneste som kommer i tillegg til prosenten, er distribusjonskostnaden. Der kan kunden velge å henge seg på Spedifys avtaler med transportørene, eller bruke sin egen avtale om de mener den er gunstigere.
Vil revolusjonere retur
Spedify er også i ferd med å utvikle et nytt returkonsept, som de mener vil være unikt i Norge – NOReturn. Andrew Heap forteller at systemet vil være ideelt for nettbutikker med sentrallager utenfor Norge med en høy returgrad.
NOReturn utarbeides i samarbeid med Helthjem og går ut på at Spedify skal håndtere returen for de utenlandske nettaktørene. Spesielt innen klær er returgraden skyhøy, og er svært kostnadsdrivende. Heap trekker frem aktører som Boozt, som har sentrallager i Sverige, som et godt eksempel og en aktør Spedify har vært i kontakt med.
– Når en norsk nettkunde bestiller en høyfrekvent vare i to størrelser og skal returnere den ene, gir det liten mening å sende returvaren til Sverige. Da blir det ekstra transport og ekstra papirarbeid. I stedet kan Helthjem returnere varen til oss, og når neste kunde bestiller denne varen kan den leveres herfra i stedet for fra et sentrallager i utlandet, forklarer Heap, som har presentert løsningen for aktører som Boozt og Zalando.
– Vi tror løsningen er superinnovativ og kan spare både penger og utslipp for de store nettbutikkene, mener Heap.