Instabox kjøper Porterbuddy
Det innovative norske hjemleveringsselskapet kjøpes opp av svensk teknologiselskap.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det norske teknologiselskapet Porterbuddy ble lansert i 2017, og har satt lagt press på de tradisjonelle aktørene innen hjemlevering i det norske e-handelsmarkedet med svært raske og godt sporbare hjemleveranser.
Nå kjøpes selskapet opp av svenske Instabox, som er et «next-gen»-teknologiselskap i stor vekst innen e-handel, opplyser selskapene i en pressemelding. I 2021 hadde Instabox en omsetningsvekst på over 700 millioner svenske kroner, som er nært en tredobling sett mot 2020.
Instabox har vokst organisk, samt gjennom oppkjøp som av nederlandske Red je Pakketje og har planer om å utvide til Tyskland. Oppkjøpet av Porterbuddy, og påfølgende større markedsandeler i Norge, er en annen viktig vekstdriver som vil styrke selskapets hjemleveringstilbud.
- Vi har vært på utkikk etter nye måter å styrke konkurransefortrinnet og markedsandelene våre på. Instabox er en fantastisk partner med komplementære løsninger og tjenester som vil gi oss en solid plattform for internasjonal ekspansjon av konseptet. Vi er særlig imponert over Instabox sine ansatte, posisjonen som markedsleder i Sverige og den teknologidrevne høye veksten. Vi tror det nå er duket for en nordisk markedsleder og et unikt produkt- og tjenestetilbud som vil komme retailere og forbrukere til gode i alle våre felles markeder, sier Henrik Gerner-Mathisen, administrerende direktør og gründer av Porterbuddy.
Utvidelsesplaner
Porterbuddy har siden oppstarten blitt en seriøs utfordrer innen samme-dag-levering i Norge og dekker rundt 60 prosent av det norske markedet. Porterbuddy leverer i Stor-Oslo, Vestfold, Østfold, så vel som langs kysten fra Kristiansand til Stavanger, Bergen og Trondheim. Det er også konkrete planer om videre vekst i Norge.
Porterbuddy leverer varer fra populære nettbutikker som Varner, Jollyroom, Komplett og Farmasiet. Instabox kundeportifolio består blant annet av kjente merkevarer som blush.no, Boozt, og lyko.
- Vi har fulgte Porterbuddy over tid og er imponert over servicenivået og selskapets innovative tilnærming til levering - spesielt selskapets avanserte hjemleveringsteknologi i norden. Jeg er spesielt imponert over selskapets 4,9 av 5,0 i kunderating som beviser at de er like opphengte i god kundeservice som vi er, samt selskapets teknologiplattform, som jeg mener er en av de sterkeste der ut. Vi kunne ikke vært mer spent på å slå oss sammen med Porterbuddy, og vil fortsette å utvide i nye markeder, sier Alexis Priftis, administrerende direktør og grunnlegger av Instabox, og legger til:
- Dette legger til rette for at vi fortsetter den høye veksten i Norge. Det er mye vi kan lære fra Porterbuddy, deres datadrevne tilnærming og fra teknologiplattformen de har utviklet.
Blant Europas fremste
Porterbuddys største eier Verdane, vil reinvestere i Instabox og bli viktige aksjonærer i selskapet. Verdane har også gjort betydelige private investeringer i Instabox.
- Vi ønsker å takke Porterbuddy for den fantastiske reisen så langt, og ser frem til å bli med på Instabox-laget på reisen videre. Med to av Europas mest fremoverlente logistikkløsninger for e-handel slått sammen, vil vi i Verdane spille på erfaringen vår fra skalering av mer enn 40 selskaper for å hjelpe Instabox med å tilby grønne og enda mer brukervennlige tjenester, sier Christian Jebsen, partner i Verdane.