Endelig 4x4 for Toyota Proace City
TEST: I april ble de første eksemplarene av Toyotas minste varebil registrert med 4-hjulsdrift. Bilene bygges om av Dangel.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Toyota Proace City 4x4
Motor | Diesel |
Slagvolum | 1499 cm3 |
Maks. effekt | 131 hk v/ 3750 o/min |
Maks. dreiemoment | 300 Nm v/ 1750 o/min |
Miljøklasse | Euro 6L |
EU-forbruk bykjøring (extra urban) | 0,50/mil |
EU-forbruk landeveiskjøring (urban) | 0,56 |
EU-forbruk kombinert | 0,53 l/mil |
CO2-utslipp | 178 g/km |
NOx-utslipp | 62,3 mg/km |
Kjørerute | 200 km |
Totalt drivstofforbruk | 13,02 liter |
Drivstofforbruk | 0,65 l/mil |
Total kjøretid | 209 minutter |
Gjennomsnittshastighet | 57 km/t |
Type girkasse / antall trinn | Manuell 6+1 |
Drivhjul | 4x4 |
Dekk | Michelin Latitude 215/65R16 |
Tillatt totalvekt | 2400 kg |
Veid egenvekt m/fører for-/ bakaksel m/ full tank | 1820 kg / 1060 kg / 760 kg |
Egenvekt i vognkort | 1615 kg |
Tillatt aksellast foran / bak | 1200 kg / 1400 kg |
Utregnet nyttelast totalt | 580 kg |
Maks. tilhengervekt | 1200 kg |
Tillatt kuletrykk | 74 kg |
Aktuell vekt i test | 2160 kg |
Lengde / bredde / høyde* | 4753 mm / 1848 mm / 1880 mm |
Akselavstand* | 2975 mm |
Bakkeklaring | 185 mm |
Varerom l / b / h | 202 cm / 130 cm / 120 cm |
Volum varerom | 3,9 m3 |
Skillevegg bygger inn i varerom | 13 cm |
Bredde mellom hjulkasser | 121 cm |
Lastehøyde | 67 cm |
Dørtype bak / b / h* | Dobbeldør 124 cm / 113 cm |
Sidedør høyre - b / h* | 57 cm/113 cm |
Sidedør venstre - b / h | 39** cm / 107 cm |
Bredde førerkabin mellom dørpaneler | 135 cm |
Lengde nedkant frontrute – bakveg | 163 cm |
Bredde døråpning førerdør | 75 cm |
Lengde på sitteputen i førersetet | 48 cm |
Høyde fra førersetet til taket maks. | 110 cm |
Avstand fra seterygg til ratt maks. | 58 cm |
Avstand fra seterygg til pedaler maks. | 103 cm |
Justering sete lengderetning / høyde | 23 cm / 5 cm |
Justering ratt lengderetning / høyde | 4,5 cm / 5 cm |
Gulvhøyde, fra bakken | 42 cm |
Høyde stigtrinn | 47 cm |
* Fabrikkstall ** Reservehjulet sitter i døråpningen
Toyota har som kjent et samarbeid med PSA-gruppen, eller Stellantis som de nå heter etter sammenslåingen med Fiat. Proace City er derfor mer eller mindre identisk med Citroen Berlingo, Opel Combo og Peugeot Partner. Det er bilenes front, og infotainmentsystem, samt utstyrsnivået og i enkelte tilfeller tilgjengelig ekstrautstyr som skiller bilene. Når Toyota da endelig kommer med 4x4-løsningen som de tre «PSA-søsknene» har hatt i lengre tid er også denne løsningen den samme, med ombygging til firehjulsdrift hos Dangel.
4x4-systemet
Systemet har en overføringskasse som sitter sammen med girkassen i fronten av bilen med en viskosekobling på bakakselen som fordeler kraften mellom for- og bakaksel. Føreren veksler mellom 2 og 4-hjulsdrift ved hjelp av et hjul, noe som kan skje mens bilen er i fart. Føret i løpet av den tiden vi hadde bilen til disposisjon var bare asfaltveier med noen regndager og sludd på Tryvann. Det betød at vi hverken hadde noe stort behov for 4-hjulsdrift, eller fikk satt dette systemet på prøve. Vi har tidligere prøvekjørt bilen med en annen logo i grillen under introduksjon i Tyskland. Den gangen i en forholdsvis enkel offroadløype med jord og grusdekke. Under de forholdene klarte bilen seg godt.
Det som utmerket seg, var at bilen til tross for at den er hevet 20-35 mm i forhold til de tohjulsdrevne variantene, har den meget myk og komfortabel fjæring.
Testbilen hadde kun ni kilometer på telleren da vi hentet den hos importøren, og dieselforbruket må derfor nærmest regnes som en indikasjon. Vi så at på bilens forbruksmåler var forbruket ganske mye lavere mot slutten av låneperioden enn da vi kjørte vår Oslo-runde.
Under selve forbruksmålingen kjørte vi med 2x4 drift og oppnådde et forbruk på 0,65 l/mil etter å ha toppet tanken. For å sjekke forskjellen i forbruk mellom 2- og 4-hjulsdrift kjørte vi en kortere runde først med 2-hjulsdrift, for deretter å kjøre den samme med 4-hjulsdrift. Bilens forbruksmåler viste da 0,03 l/mil mer, eller cirka 6 prosent høyere forbruk med 4-hjulsdrift.
Kjøreopplevelsen
Som nevnt finner vi fjæringen komfortabel og ikke så stiv som man ofte kan oppleve i biler bygget for offroad. Her er det tydelig at bilen fortsatt skal være komfortabel, men likefullt ha bedre offroad-egenskaper enn den 2-hjulsdrevne versjonen. Vi har heller ikke noe å utsette på hverken styring eller bremseegenskapene til bilen. Vi finner også førerkomforten god, med enkel og forholdsvis intuitiv betjening av ulike funksjoner med knapper på rattet. Infotainmentsystemet med touch-skjerm er forholdsvis enkelt, men fungerer godt koblet opp med Apple carplay.
Dessverre leveres 4x4-modellene av alle disse fire bilene kun i kombinasjon med manuell girkasse. Vi finner girkassen og girskiftet upåklagelig, men vi opplevde at motoren ikke likte seg under 1500 omdreininger, dette gjelder under kjøring i begge modusene. Under 4x4-kjøring opplevde vi i tillegg en ubehagelig vibrasjon når vi droppet under de nevnte 1500 omdreiningene.
Når det gjelder sikt, stiller heller ikke denne bilen først i klassen. Den store og brede B-stolpen hindrer sikten under utkjøringer i kryss, og spesielt type Y-kryss er vriene og faktisk litt skumle å forsere. Det hjelper ei heller stort med sidespeilene som heller ikke er best i klassen og ikke har noen god vidvinkel-funksjon. Testbilen var heller ikke utstyrt med ryggekamera, men det er tilgjengelig dersom man ønsker det.
Varerommet
Den andre store svakheten med denne bilen er nyttelasten. Etter kontrollveiing var det kun 580 kilo tilgjengelig, noe som betød at vi testet bilen med 350 kilo nyttelast (60 prosent av lovlig nyttelast). Innlastingshøyden er forholdsvis høy, men vi opplevde at bilen «satt seg» hele 5,5 cm med den lasten, noe som indikerer en myk fjæring, men uten at vi opplevde at det gikk utover kjøreegenskapene.
Sikringen av lasten er greit med gode fester i varerommet. Bakdøren har en fin løsning hvor den venstre døren (største) kan låses med en egen lås for å kunne transportere lengre gjenstander. Her er det også mulighet for å åpne en luke inn under passasjersetet for eksempelvis lange rør eller planker.