KORT: Det er kun den korte varianten som kommer med firehjulsdrift i varebilversjon.

ID. Buzz med 4-hjulsdrift

HANNOVER: Elektriske varebiler med firehjulsdrift har lenge vært en mangelvare i markedet. Volkswagen er én av produsentene som nå gjør noe med dette.

Publisert Sist oppdatert

I løpet av høsten vil de første eksemplarene av både den lange ID. Buzz og 4x4 ID. Buzz (GTX) ankomme Norge. Dessverre er det kun den korte versjonen som blir tilgjengelig som 4x4 i varebilutgave. Tidligere har norske importører vist kreativitet når det gjelder å bygge om personbiler til varebiler, så kanskje får vi se en norsk løsning på den lange utgaven etter hvert.

DRIVLINJE: Firehjulssystemet består av en motor på forakselen og en på bakakselen med batteri i midten.

Bilene vi nå har fått kjøre er rene personbilversjoner uten last, men den viser at det er godt fraspark med en ekstra 80 kW motor på forhjulene. De lange versjonene som er 25 cm lengre enn den tidligere versjonen, kan leveres med inntil tre seterader og mellom 4 og 7 seter totalt. Bakerste seterad kan enkelt fjernes slik at lastekapasiteten økes. Med både andre og tredje seterad nedfelt er varerommet nær 2,5 m³. Når det gjelder data på varebilen er de enda ikke sluppet vedrørende nyttelast og vareromlengder etc. for den lange versjonen.

Kjøreopplevelse

Vi kjørte kort og lang GTX under arrangementet i Hannover. Det er ikke nevneverdige forskjeller mellom disse to variantene.

Fakta ID. Buzz

Normal lengde

Akselavstand 2989 mm
Batteri 79 kWt
Ladehastighet 185 kW
Bredde mellom hjulbuer: 1204 mm
Tilhenger bakhjulsdrift: 1000 kg Tilhenger 4x4: 1800 kg

Lang versjon

Lengde 4962 mm
Akselavstand: 3239 mm
Batteri 86 kWt
Ladehastighet 200 kW
Bredde mellom hjulbuer: 1204 mm
Tilhenger bakhjulsdrift: 1000 kg Tilhenger 4x4: 1600 kg

Det er svært god akselerasjon, og vi kjenner godt den ekstra akselerasjonen som både kraftigere motor og den ekstra motoren er med på å gi. Støynivået er behagelig og komfortabelt under kjøring i lavere hastigheter, men etter å ha passert 100 km/t begynner vi å legge godt merke til det økte støynivået. Bilen har en topphastighet som er begrenset til 160 km/t, men trafikkforholdene tillot ikke noe høyere hastighet enn rett i overkant av de anbefalte 130 km/t på autobahn.

Vi finner oss godt til rette i førersetet som har godt med elektriske innstillinger. I tillegg er det både kjøling og massasje tilgjengelig i setet, og dette får vi komme tilbake til når bilen er på norsk jord en gang til høsten.

Det er god regenerering som også tar hensyn til topografi og veiforhold. Når vi nærmer oss kryss eller krappe svinger og slipper gasspedalen, kan vi kjenne hvordan regenereringen justeres for å tilpasse hastigheten til miljøet.

Motor og batteri

Motorene er oppgradert til 210 kW (286 hk)/560 Nm på bakakselen. De to GTX-variantene (kort og lang) har i tillegg en 80 kW (109 hk)/134 Nm motor på forakselen, og dette gir en total systemkapasitet på maksimum 250 kW eller 340 hk, opplyser Volkswagen. Alle versjonene med normal-lengde får ny batteripakke på 79 kWt netto, to kWt mer enn tidligere. De lange versjonene får en batteripakke på 86 kWt netto. Denne har 13 cellemoduler, i stedet for 12 på den «korte» pakken.

Den nye bakakselmotoren, APP550, er en permanent magnet synkron motor med 560 Nm. Den har en 1-trinns girkasse og en ny inverter som kontrollerer kraften. Motoren har et kombinert olje- og vannkjølings-system for å sikre stabile temperaturer i motoren.

Forakselen er utstyrt med en asynkron motor som har den fordelen at i stand by modus er det lite motstand, slik at den knapt har noe energiforbruk når den ikke er i drift. For å styre de to motorene er det et elektrisk 4Motion-system som sørger for kraftdistribusjonen mellom de to akslene.

Ladehastigheten er også økt til 185 kW for den minste pakken og 200 kW for den største. Den største kan da lade fra 10 til 80 prosent på under 30 minutter.

Lengre rekkevidde

GTX: GTX-versjonen får et eksklusivt interiør i mørke farger med røde detaljer.

Energiforbruket oppgis til mellom 18,9 og 20,7 kWt/100 km, noe som gir en rekkevidde for ID. Buzz Pro på mellom 423 og 461 km med 79 kWt batteripakke. Den lange versjonen med den store batteripakken har et oppgitt forbruk på mellom 15,5 og 21 kWt, noe som gir rekkevidde på mellom 453 og 487 km.

Når det gjelder GTX-versjonen så er ikke typegodkjenningene på plass enda, og derfor er heller ikke WLTP-tallene klare.

Eget interiør

GTX-versjonen blir også tilgjengelig med et helt eget og eksklusivt GTX-interiør. En mørk interiørfarge skal understreke de sporty funksjonene til GTX. I det mørke interiøret finner vi røde detaljer som er med på å definere GTXens eksklusivitet.

DASHBORD: Det nye interiøret har fått en større skjerm, og muligheter for head-up display.

En annen nyhet er et headup display som blir tilgjengelig i alle ID. Buzz-versjoner.

Nytt infotainmentsystem

Den nye skjermen er noe større enn den tidligere, og har nå 12,9 tommer. I underkant av skjermen er det et eget felt for kontroll av volum og klimaanlegg. Systemet har siste generasjon av operativsystem som ved hjelp av stemmestyring også benytter både wikipedia og ChatGPT for å assistere føreren med ulike spørsmål som skulle dukke opp under kjøreturen.

En funksjon som er svært nyttig under langturer, er den nye funksjonen for å prekondisjonere batteriet. Ved hjelp av ruteplanleggingen kan man legge inn inntil 10 ladestopp og 10 stopp. Dette kan planlegges via en smart-telefon eller en webside og overføres til ID. Buzz. Spesielt under vinterkjøring betyr det at ladestoppen kan kortes med flere minutter.

TYNGRE: GTX-utgavene får muligheten til å trekke tyngre hengere. Kort versjon 1800 kilo og lang versjon 1600 kilos hengere.

 

 

Powered by Labrador CMS