Enkelt å få til 60 tonn

- Det er fullt ut mulig å øke totalvekten på tømmervogntog til 60 tonn uten å gå til anskaffelse av nytt bilmateriell.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er Jan Erik Green som sier dette til MTlogistikk.no. Han har vært bilsakkyndig i en årrekke og er i tillegg kjent for våre lesere ved at har var en del av vårt testteam for lastebiler i mange år.

Vegdirektoratet fastsatte 15. april i endringer i reglene for transport av tømmer. Tillatt vogntoglengde ble økt fra 22 til 24 meter på utvalgte veier, og samtidig ble tillatt totalvekt for slepvogn i vogntog for 56 tonn økt fra 30 til 32 tonn. Vegdirektoratet arbeider også med et høringsforslag om å øke totalvekten på tømmervogntog fra 56 til 60 tonn. Det vil gi skogsnæringen og de transportørene som kjører tømmer, bransjer som sliter med lønnsomheten i dag, bedre lønnsomhet.

Dagens biler duger

- Dagens tømmervogntog duger også for 60 tonn, sier Green. – Både biler og tilhengere som brukes til tømmertransport, har høy nok teknisk totalvekt fra fabrikk. Etter norske regler kan en treakslet bil kan ha 9 tonns foraksel, samt 19 tonns boggilast forutsatt tandemboggi med lik fordeling av vekten på akslene. Samlet gir det en totalvekt på 28 tonn, mens nåværende bestemmelser setter grense på 26 tonn. En fireakslet tømmerhenger har 18 tonns boggilast foran og to enkle aksler på hver 10 tonn bak, men med teknisk totalvekt gjerne begrenset til 36 tonn. De nye norske bestemmelsene for tømmerhengere tillater 32 tonn.

To enkle løsninger

- Det finnes to enkle løsninger for å kunne bruke dagens tømmervogntog også med 60 tonns totalvekt, sier Green. Den ene muligheten er å tillate 34 tonns totalvekt på tilhengeren. Da er man fortsatt på rett side av tillatte aksel-/boggilaster og med god margin til teknisk tillatt totalvekt. Den andre løsningen er å tillate bilens aksel-/boggilast fullt ut, altså 9 tonn + 19 tonn = 28 tonn.

Begge løsningene innebærer at fire tonn økt totalvekt også betyr fire tonn økt nyttelast.

- Personlig mener jeg den siste løsningen er best, sier Green. – Det er bedre å øke vekten på bilen enn på hengeren. Det gir økt stabilitet under kjøring og samtidig best fremkommelighet på snø og is. Ytterligere en fordel er at man kan gjøre regelendringen bare med en fotnote som sier at treakslede tømmerbiler med 9 tonns foraksel og 19 tonns tandemboggi kan ha totalvekt på 28 tonn. 

 

Powered by Labrador CMS