Volvo-lastebiler med 90 tonn totalvekt skal kjøres på batteri i Nord-Sverige om få år.

Gruveselskap investerer en halv milliard i el-lastebiler

Skal kjøre 90-tonnere på batteri i arktisk kulde.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kaunis Iron ABs malmtransporter ved Pajala i Nord-Sverige skal bli fossilfrie. Bedriften planlegger å bruke ca. en halv milliard svenske kroner på nye elektrisk drevne lastebiler.

Målsettingen er å etablere en helt fossilfri kjøretøyflåte for å tilby «verdens mest bærekraftige jernmalm».

Prosjektet med att konvertere bilparken har vært gjennom flere faser, der Kaunis Iron sammen med sine partnere har gjennomført tøffe tester og analysert disse. Vinteren 2021 ble en el-lastebil fra Volvo Lastvagnar testet med 32 tonn totalvekt på vei i arktisk kulde. Kaunis Iron jobber tett med partnerne Vattenfall, Volvo Lastvagnar og Wist Last & Buss i prosjektet.

90 tonn totalvekt

- Vi vil bygge opp en gruvevirksomhet for kommende generasjoner. Ett steg i dette, er at vi skal ha fossilfrie transporter i 2025. Vi arbeider steinhardt nå med å finne ut hvordan vi skal løse logistikken med elektrisk drevne lastebiler. Nå fokuserer vi på batteridrevne elbiler, der den tekniske utviklingen er kommet lengst, men vi følger også med på utviklingen av teknologier, for eksempel hydrogendrevne lastebiler, sier Lars Wallgren som er logistikksjef hos Kaunis Iron.

- Da vi for første gang testet en ellastebil i arktisk klima, i januar og februar 2021, hadde vi 32 tonn totalvekt. Vi skal begynne neste fase på 74 tonn i 2023 og vi sikter mot 90 tonn, som da blir samme totalvekt som med dagens dieseldrevne vogntog i vår malmtransport, sier han.

- Det mest utfordrende man kan tenke seg

Ebba Bergbom Wallin, forretningsområdesjef elektromobilitet hos Volvo Lastvagnar Sverige sier:

- Kaunis Irons transporter av jernmalm mellom Kaunisvaara og Pitkäjärvi er det mest utfordrende man kan tenke seg i form av vogntogvekter, kaldt klima og utnyttelsesgrad. Som markedsleder innen utvikling av elektrifiserte tunge transporter, ser vi frem mot å utdype samarbeidet med Kaunis Iron. Arbeidet pågår like intensivt for å løse ladeinfrastrukturen sammen med partner Vattenfall. Her er fokus å bygge ut et ladeanlegg i Junosuando.

Avhengig av miljøtillatelse

Lars Wallgren legger til at de også skal over på fossilfritt i selve gruvedriften:

- Vi skal starte arbeidet med å få gruvedriften over på fossilfri drift. Dette gjelder blant annet lastemaskiner, tipptrucker og borerigger. Men alt er avhengig av at vi får utvidet miljøtillatelse, slik at vi kan fortsette å utvikle gruvevirksomheten.

Det er nemlig ikke lett å få lov til å drive gruve i Sverige nå i 2022. Miljøhensyn truer gruvebransjen. Les mer om det her.

Powered by Labrador CMS