34 meter - 98 tonn

Det er flis i lasten, men det er ikke akkurat en flis av en lastebil som står for transporten.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vogntoget har 12 aksler, og rekkes av en Scania R770 8x4-lastebil. Vogntoget har sidetipp-påbygg fra OP Höglunds, og frakter flis fra en togterminal og 20 km til et kraftverk i Södertälje i Sverige.

Vi tar det hele fra begynnelsen:

I 2013 begynte Söderenergi som er et energiselskap i Stockholm-regionen og transportselskapet Foria et prosjekt som skulle optimalisere transporteffektiviteten og redusere CO₂-utslipp per tonn last.

Scania ble invitert med i samarbeidet, og sammen satte de sammen et optimalt vogntog, etter datidens regler. Skogforsk i Sverige ble også med i prosjektet, for å dokumentere resultatene som ble oppnådd.

- For å være i front på bærekraft, var og er det viktig konstant å utvikle mer effektiv og miljøvennlig transport, sier Olle Ankarling, logistikkleder i Söderenergi.

Fra 60 til 74 tonn og videre til 98 tonn

Scania har laget denne oversikten over lengder og vekter ved forskjellige år i Sverige.

Svenske myndigheter var imidlertid ikke klare for å gi dispensasjon fra regelverket, som den gangen tillot vogntog på maksimalt 60 tonn. I 2014 kom prosjektet et halvt skritt videre, da det ble tillatt med vogntog på 25,25 meter i Sverige. Med ni aksler ble det gitt tillatelse til å kjøre med 74 tonn totalvekt på modulvogntog.

Utvidelsen ga 30% bedre kapasitet på vogntoget, og 10% drivstoffreduksjon per tonn.

Siden Scania R730-en i prosjektet ble drevet med biodrivstoffet FAME (fettsyre-metyl-ester), og senere HVO, ble CO₂-reduksjonen på over 10%.

I februar 2020, etter seks år med transport uten ulykker eller negative hendelser, var tiden moden for vogntoget i videoen over. Det er 34 meter langt og har en totalvekt på 98 tonn. Denne vogntogkombinasjonen har lastebil, link, dolly og semitrailer. Den kjører samme ruten, med rundkjøringer, som 25,25-meteren gjorde.

- Latterlig bra lastebil

Våren 2021 ble R730-en byttet ut med en R770-lastebil fra Scania. Motorkraften gikk opp og forbruket gitt ned.

- Den nye lastebilen er latterlig myk å kjøre. Jeg blir ikke lett imponert, men denne gangen fortjener ingeniørene hos Scania en klapp på skuldra. 770-en er veldig sterk, mer stabil, har bedre grep og kjøreegenskapene er fantastiske, sier eieren av Scania-en, Owe Lindkvist, i en nyhetsmelding fra Scania.

34 meter og 98 tonn. Neste skritt, er å bytte ut R770-en med en elektrisk lastebil.

Målinger

Selv om dette er en singelrute-studie i Sverige, vil resultatene bli delt med forskere internasjonalt, slik at tester utført andre steder kan sammenlignes med denne.

I tillegg til størrelse og forbruk, er det mange andre faktorer som måles av svenske Skogforsk. Organisasjonen bruker blant annet Fleet Manager til å måle kjøretøyets ytelser i forskjellig trafikk, og ser også på flisfuktighet og -størrelse.

- 98-tonneren har hatt gode resultater i trafikk, noe som er kritisk viktig for at dette skal være noe å satse videre på, sier forsker Henrik von Hofsten hos Skogforsk.

Veien videre

Prosjektets samarbeidspartnere er fornøyde med de store fremgangene, men prosjektet er ikke i mål:

- Å gå fra 60 til 98 tonn ga en økt kapasitet på 70% på vogntoget, og det skjedde fossilfritt. Neste steg, er å bli utslippsfri - med elektriske lastebiler. Forhandlinger med myndighetene har startet rundt dette, sier Ankarling hos Söderenergi.

Powered by Labrador CMS