I dette området, innenfor Oslos Ring 2, har Bymiljøetaten tidligere anbefalt nullutslippssone.Illustrasjon: Bymiljøetaten / Oslo kommune
Med Sp ute kan det bli fortgang i nullutslippssoner i byene
Oslo kommune har lenge ønsket å innføre forbud mot fossil varelevering i sentrum, men regjeringen har sagt nei. Med Senterpartiet ute av regjeringskontorene, åpner muligheten seg.
Oslo kommune har ønsket seg et fossilforbud i sentrale deler
av byen lenge, og det samme har Bergen. Regjeringen har imidlertid sagt nei til
å endre loven slik at kommuner på egen hånd kan innføre forbud mot bensin- og
dieseltrafikk.
Oslos miljø- og samferdselsbyråd Merete Kristin Vea ønsker å få fortgang i det grønne skiftet i Oslo.Foto: Venstre
Nå, etter Senterpartiets exit, lover regjeringen at byene
skal få flere verktøy for å redusere klimautslipp og bedre bylufta, melder NRK.
Det gleder Oslos miljø- og samferdselsbyråd Merete Kristin Vea (V)
– Nå har vi hatt tre år med et slags langt hvileskjær i
klimapolitikken. At statsministeren nå varsler at vi skal få lov til å
gjennomføre de klimatiltakene vi ønsker og som vi vet har effekt, det ser jeg
på som veldig gode nyheter, sier hun til statskanalen.
Viktigst for vare- og næringstransporten
Det første Vea ønsker seg er nullutslippssoner, der bare utslippsfrie
kjøretøy skal få tilgang.
– Det viktigste for oss nå er å få plass nullutslippssonen
for vare- og næringstransport. Det er de som bidrar til de store utslippene, og
det er der utskiftingen av kjøretøyparken går for sakte, sier Vea.
Oslo kommune ønsket opprinnelig å innføre nullutslippssoner for
varebiler og lastebiler fra 2025. Nå kan et slikt forbud være på plass i 2027
eller 2028, tror Vea.
Are Kjensli i NHO Logistikk og transport mener at transportbransjen kan klare seg uten fossile drivstoff i sentrale strøk, men at det trengs litt hjelp på veien for å komme dit i form av gode støtteordninger og god infrastruktur.
– Trenger litt støtte
Bransjen, representert ved NHO Logistikk og transport, er
ikke avvisende til tanken, men administrerende direktør Are Kjensli
understreker at den del ting må på plass før nullutslippssoner kan være mulig å
gjennomføre. Det må komme noen gulrøtter i tillegg til forbudspisken, mener
han.
– Det må være en tilstrekkelig lade-infrastruktur, så bilene
får lading. Det er en del som mangler der i dag, spesielt på lastebilsiden. Så
er det slik at en elektrisk lastebil er betydelig mer kostbar enn en dieselbil.
For å få fortgang i denne innføringen, må vi ser for oss en viss støtteordning.
Har vi ikke materiell til å frakte varer, får vi ikke levert varer, sier Are
Kjensli til NRK.
Ikke aktuelt for personbil
Tidligere har det også vært aktuelt med et tilsvarende
forbud for personbiler, men det er ikke lenger aktuelt, ifølge miljøbyråd Vea.
– Nå har dette ligget i en skuff såpass lenge at det er ikke
like aktuelt for personbil lenger. Rett og slett fordi så mye av
personbilparken allerede er byttet ut, sier Marit Kristine Vea.