General manager Erik Petersen fra DSV i Horsens er overbevist om fordelene med elektriske terminaltraktorer, som også styrker DSV-konsernets grønne profil.

DSV kutter utslipp med elektriske terminaltraktorer

- Den lange levetiden på terminaltraktorer, batterier og ladeteknologi gjør det til en god forretningsløsning sammenlignet med dieselmaskiner, sier DSVs Erik Petersen.

Kort fortalt:

  • DSV har implementert to elektriske Terberg YT203-EV terminaltraktorer i sitt logistikksenter i Horsens, Danmark, som en del av deres strategi for å redusere CO₂-utslipp.
  • Terminalen i Horsens er en av de største i sitt slag, med mulighet for opptil 1500 lastebilanløp daglig, og benytter egenprodusert solenergi for å drive de elektriske traktorene.
  • De nye traktorene, med hurtiglading og moderne teknologi, bidrar til en mer bærekraftig og effektiv logistikkdrift, samtidig som de gir økonomiske fordeler sammenlignet med dieselalternativer.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Logistikkgiganten DSV har satt i drift to elektriske Terberg YT203-EV terminaltraktorer ved sitt logistikksenter i Horsens, Danmark. Investeringen er en del av selskapets strategi for å redusere CO₂-utslipp og effektivisere driften. Flere terminaltraktorer av samme modell vil bli levert i løpet av våren.

Med hurtiglading fra 30 prosent til 95 prosent på en halvtime, kan traktorene holdes i drift kontinuerlig.

DSV-terminalen i Horsens er blant de største i sitt slag, med 1000 daglige anløp og 320 porter for lasting og lossing. Ved full kapasitetsutnyttelse kan antallet lastebilanløp øke til 1500 per dag. Logistikksenteret omfatter også et Solution Warehouse og et Road Warehouse, og har totalt 276.000 kvadratmeter under tak.

En viktig faktor i valget av elektriske terminaltraktorer var muligheten til å benytte egenprodusert strøm fra solcelleanlegg på lagerbygningene. Denne strømmen vil ikke bare dekke behovet for terminaltraktorene, men også firmabiler, bygninger og fremtidige elektriske lastebiler i DSV-flåten.

Effektiv og fleksibel drift

DSV stilte strenge krav til de nye terminaltraktorene, spesielt med tanke på batterikapasitet og ladehastighet. Traktorene må kunne operere døgnet rundt og sikre intern logistikkflyt. Ifølge Erik Petersen, general manager hos DSV i Horsens, har de elektriske maskinene vist seg å fungere godt i en hektisk hverdag. Med hurtiglading fra 30 prosent til 95 prosent på en halvtime, kan traktorene holdes i drift kontinuerlig.

DSV har valgt elektriske Terberg YT203-EV terminaltraktorer til intern transport av løstrailere.

De elektriske terminaltraktorene bidrar til en mer stillegående transportløsning på det 70 hektar store området, hvor det daglig flyttes opptil 400 løstrailere. Med en løftekapasitet på 36.000 kg og en ergonomisk utformet førerplass, er maskinene designet for både effektivitet og komfort.

Bærekraftig energiløsning

DSV har etablert et eget energiselskap for å utnytte solenergien optimalt. Et stasjonært batterianlegg på 30 tonn samler, lagrer og distribuerer strøm til hele terminalen. Dette sikrer stabil tilgang på fornybar energi og understøtter overgangen til elektrisk drift.

Erik Petersen fremhever at den elektriske løsningen også er god økonomi.

– Den lange levetiden på terminaltraktorer, batterier og ladeteknologi gjør det til en god forretningsløsning sammenlignet med dieselmaskiner. De elektriske terminaltraktorene lades rett utenfor døren og er klare til bruk etter en pause. Løsningen er en kombinasjon av et sterkt produkt og et veldig godt samarbeid med N.C. Nielsen, sier han i en pressemelding.

Teknologi og fremtidsperspektiver

De nye Terberg-maskinene er utstyrt med moderne teknologi for å optimalisere logistikken. En nettbrettløsning i førerhytten gir oversikt over planlagte oppgaver, slik at sjåførene kan holde oversikt og jobbe effektivt.

Søren W. Kristensen, Key Account Manager hos N.C. Nielsen, mener DSVs investering viser at det er mulig å kombinere bærekraft med effektiv drift.

– Terberg-teknologien er godt tilpasset grønn omstilling uten å kompromittere operasjonell kapasitet. Vi kan dokumentere de positive miljøeffektene med solide data, sier han.

DSV vil fortsette å satse på elektriske løsninger som en del av sitt bærekraftsarbeid, og erfaringene fra Horsens kan danne grunnlag for ytterligere elektrifisering av selskapets logistikkoperasjoner.

Powered by Labrador CMS