Regjeringens forslag til statsbudsjett 2025:

Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport, er kritisk til at regjerings forslag til statsbudsjett for 2025 ikke klarer å følge opp målene som ble satt i Nasjonal transportplan.

- Statsbudsjettet bommer på NTP-målene

Regjeringen foreslår å bruke cirka 95,2 milliarder kroner til samferdsel i 2025 som er knyttet til Nasjonal transportplan. Dette er langt bak målene satt i Nasjonal transportplan, påpeker NHO Logistikk og Transport.

Publisert

Regjeringen har foreslått 95,2 milliarder kroner til samferdsel i 2025, en sum som havner 4,3 milliarder kroner under målene i Nasjonal transportplan (NTP). Mens både vei, bane og kyst blir nedprioritert, kan luftfarten glede seg over en økning på 1,5 milliarder kroner. 

- For vei, bane og kyst reduseres ambisjonene. Kun luftfart har fått et løft, kommenterer Ole A. Hagen, næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport.

Selv om budsjettet ikke når de opprinnelige ambisjonene, påpeker Hagen at det ikke er helt svart. 

- Vi må kunne si at det er et ok budsjett, og at de foreslåtte satsingene på drift og vedlikehold av både riksveier og jernbane er helt nødvendig, legger han til. Særlig vedlikehold, som har vært en akilleshæl i norsk infrastruktur, ser ut til å få nødvendig oppmerksomhet.

Forskningsløft med Transport 2050

Et lyspunkt i budsjettet er satsingen på forskningsprogrammet Transport 2050, som får 24 millioner kroner årlig for å etablere tre nye forskningssentre. Sentrene, som skal fungere i åtte år, er ment å drive frem kunnskapsbaserte løsninger for fremtidens transportutfordringer. 

- Dette er helt i tråd med vårt arbeid med Mobilitet 2040, sier Hagen. Han understreker likevel viktigheten av at næringslivet trekkes aktivt inn i forskningen, slik at ikke bare det offentlige får styre utviklingen.

Jernbanen taper terreng

Regjeringens satsing på gods på bane ser derimot ut til å halte kraftig. Av det totale beløpet på 374,8 millioner kroner til tiltak som skal styrke godstransport, vil bare 104,8 millioner gå til å overføre gods fra vei til bane. Dette er langt fra nok til å gi jernbanen den konkurransekraften den trenger, påpeker Hagen. 

- Å bruke totalt 374,8 millioner kroner vil ikke styrke jernbanens konkurransekraft. Vi må nå ta initiativ til en diskusjon om fremtiden til gods på bane, sier Hagen, som påpeker at næringslivet i utgangspunktet ønsker å bruke tog, men at infrastrukturen må være på plass.

I et stort intervju i Jernbanemagasinet nylig, som er gjengitt i Logistikk Inside, understreket CargoNets kommeriselle direktør Carl Fredrik Karlsen viktigheten av å ha en robust og pålitelig infrastruktur å spille på når næringslivsaktørene skal foreta sine valg av transportform. 

Grønt landtransportprogram sliter

Også det grønne skiftet innen transport ser ut til å få en noe lunken mottakelse i statsbudsjettet. Grønt landtransportprogram får kun 1,6 millioner kroner, en økning på beskjedne 100.000 kroner. Hagen er klar i sin tale: 

- Dette er dessverre ikke nok til å sikre kraft i programarbeidet og utvikle partnerskapet med næringslivet, konstaterer han skuffet.

Havner får etterlengtet støtte

På sjøsiden er det imidlertid bedre nyheter. Tilskuddsordningen for effektive og miljøvennlige havner får et løft på inntil 128,7 millioner kroner. Dette er i tråd med de satsingene NHO Logistikk og Transport har jobbet for. 

- Dette er en positiv satsing, som vi har tatt til orde for gjennom vår forening, NHO LT Sjø og havn, sier Hagen.

Powered by Labrador CMS