Brubakkens selger Fredrik Morvik (til venstre) og driftssjef hos Coop Norge Transport, Tor Arne Akselsen, foran den nye terminaltraktoren som skal gjøre de ansattes hverdag bedre på CNTs anlegg på Gardermoen.

Bedre hverdag for sjåføren

GARDERMOEN: Med unik HMS-løsning og lavere kostnader overbeviste Brubakken Coop Norge Transport om at den nye terminaltraktoren fra Kamag er rett redskap for dem.

Coop Norge Transport (CNT) holder til rett over gårdsplassen fra Coops sentrallager CLog på Gardermoen. I tillegg til å håndtere Coops egen transport, sørger CNT for at CLog til enhver tid har de pallene de trenger for å forsyne landets Coop-butikker.

Salgssjef hos Brubakken, Jan Ove Ekerhaugen, viser hvor lett det er å bestige Kamag-en.

De pallene transporteres over gårdsplassen med CNTs terminaltraktor, og nå er en ny doning på plass – nemlig en Kamag PT levert av Brubakken. CNT bruker maskinen anslagsvis 16 timer hver dag i uka, i tillegg til noen skift i helgen. Og den må fungere, hvis ikke så risikerer man at hele CLog stopper opp, tom for paller.

- Jeg har troa på traktoren, og prismessig var den uslåelig i forhold til konkurrentene, sier Tor Arne Akselsen, driftssjef i CNT.

ALT PÅ ETT PLAN: Med enkel tilgang fra førerhytta til å gjøre nødvendige koblinger, uten å måtte gå via bakkeplan, når en henger skal fraktes, sparer man både tid og løfter sikkerheten.

Oppetid nøkkelen

For ham er tilgjengelighet for service og oppetid noe av det viktigste.

- Forebyggende service er det viktigste. For det må ikke skje noe, for da stopper CLog raskt opp, sier Akselsen.

Et par faktorer skiller Kamag-en fra tidligere modeller som CNT har brukt. For det første er den som Akselsen nevner et godt hakk rimeligere enn alternativene. Det kommer blant annet av at den ikke har firehjulsdrift.

- Firehjulstrekk og vendbar førerstol er vanlig, men det ser vi ikke behov for her. Ryggekamera og differensialsperre gjør nytten, sier selger hos Brubakken, Fredrik Morvik.

Sørger for gode dekk

Da vi besøkte Gardermoen var den første snøen på bakken, og foreløpig hadde ikke Kamag-en møtte på noen store problemer. Akselsen hos CNT tar også andre forholdsregler, og sørger for at traktoren er skikkelig skodd.

- Jeg gjør det samme som på lastebilens drivhjul, setter på det mykeste du får tak i av vintergummi. Da trengs ikke kjetting eller annet vinterstid, sier han.

Jif-en ligger kanskje ikke heeelt naturlig i hånda på Brubakkens salgssjef, men Jan Ove Ekerhaugen demonstrerer at litt ekstra vindusvask er en av få ulemper med nye Kamag PT. Det er så mye vinduer i hytta som sikrer god sikt, at Jif-en må frem titt og ofte. Ekerhaugen har klart å pusse rutene såpass at Brubakkens daglige leder Anders Henni skimtes i speilbildet.

I tillegg har Kamag maskinen to andre solide fordeler. For de første er utsikten fra førerplassen uovertruffen, takket være store glassflater. Så store at en Jif Universal-spray for glassrens er på plass i det behagelige førerhuset.

Lett tilgang

Kanskje like viktig er imidlertid plattformen utenfor. Stigtrinnene er store, og det er uproblematisk å gå på og av maskinen. I tillegg gir den brede plattformen tilgang til det som trengs av koblinger mellom traktor og henger, slik at føreren så godt som aldri trenger å gå ned på bakkenivå i løpet av arbeidsdagen.

Det gjør arbeidsdagen både mer behagelig og mer effektiv for føreren.

- Det er veldig enkelt, greit og sikkert å koble for sjåføren. Det er god plass både utenfor og inne i hytta, sier Akselsen, som understreker at førerkomforten er viktig.

- Det er viktig å legge til rette for at sjåføren skal lykkes. Han skal ivaretas. Han er den viktigste ressursen vi har. De skal ha en god arbeidshverdag. Policyen er at det skal være så moro å gå på jobb at de kommer hver dag uansett, sier Akselsen i CNT.

Hytta har også dempere i hvert hjørne så vibrasjoner holdes til et minimum.

Mange interesserte

Salgssjef hos Brubakken Jan Ove Ekerhaugen forteller at dette er den første Kamag-en av den nye modellen Brubakken leverer i Norge. Men før den kom til Coop var den på en frierferd, blant annet på Vestlandet, forteller han.

- Vi sendte den på en demotur på Vestlandet og vi fikk ti interesserte kunder med en gang, og vi har fått åtte forespørsler etter at denne maskinen ble levert her. Tilbakemeldingene fra blant annet havnene på Vestlandet er veldig positive, sier Ekerhaugen.

Powered by Labrador CMS