Slik ser den ferdige godsterminalen og dobbeltsporet i Bergen ut fra luften. Bergen stasjon ligger bak til høyre i bildet, i enden av jernbanesporene.

Jernbaneterminal hedret som «utmerket»

Byggeprosjektet som fullførte dobbeltsporet fra Bergen til Arna og moderniserte Nygårdstangen godsterminal er klassifisert som «Excellent» etter BREEAM-standarden. 

BREEAM (Building Research Establishement Environmental Assessment Method) er en internasjonal miljøsertifiseringsmetode som brukes som et vurderingssystem for å klassifisere byggeprosjekter og bygninger med hensyn til deres miljømessige bærekraft. 

Bane Nor og Baneservice sine kontorbrakker på anlegget hadde strøm fra solcellepaneler på taket.

Sertifisering etter BREEAM Infrastructure Projects handler om at man i tillegg skal ha bærekraft i alle ledd - fra utarbeidelsen av planer til gjennomføringen av prosjektet.

- Prosjektet har operert på et trangt område som har krevd gode planer for gjennomføring og løsninger. Dette har utfordret oss som rådgiver og prosjekterende, for å nå de mål som er satt i prosjektet, sier Hilde Rau Heien-Sunde, teknisk direktør for miljø i COWI i en pressemelding fra Bane Nor.

I byggeperioden var det stort fokus på kortreist og resirkulert materiell, blant annet ble steinen som ble brukt til ballast under sporene fraktet med båt til Bergen fra en lokal produsent.

Man hadde også et eget sorteringsverk for steinen som ble gravd opp inne på terminalen, slik at denne kunne gjenbrukes direkte.

Både Bane Nor sin prosjektorganisasjon og hovedentreprenøren Baneservice hadde kontorbrakker som ble forsynt med strøm fra solcellepanel på taket. Det ble også benyttet elektriske arbeidsbiler på anlegget.  Et annet miljøtiltak er parkeringskontainere med lading for el-sykler som står inne på terminalområdet, til bruk for de ansatte på terminalen.

Den mer enn to mål store jernbaneparken er utstyrt med både benker og lekeapparater, og også her har prosjektet lagt vekt på resirkulering og gjenbruk. For eksempel har leketoget paneler som består av mer enn 95 % resirkulert havavfall, og overskuddsmateriell fra byggingen av dobbeltsporet er gjenbrukt til å bygge «ekte» jernbanespor som et visuelt element i den grønne delen av parken.

Powered by Labrador CMS