Effektiv øl-pakking
Aass Bryggeri har investert 90 millioner kroner i et moderne bryggeri, blant annet nytt Pall-Pack-utstyr.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Fra bygg og humle til munn, gylne dråper skal så effektivt som mulig fra bryggeri til forbruker. Norges eldste bryggeri, Aas i Drammen, gikk i mars i år over fra egen distribusjon av sine varer til å bruke grossistene.
- Dermed blir det skapt en enda mer effektiv måte å få både gylne og andre dråper fram til forbrukerne, forteller produksjonssjef Jens Møller.
I tillegg til nytt distribusjonssystem er det også investert betydelig i tappe- produksjons- og prosessutstyr.
Igangkjøring av den nye flaskekolonnen startet i februar, og innebærer blant annet at bryggeriet har satset på en ny Pall-Pack 8025 maskin samt fire strengete kjedebaner levert av ITO Intern Transport AS, skriver Ito i en pressemelding.
Møller bekrefter at effektivitet og produktivitet står i fokus for det moderne bryggeriet:
- Det er helt klart viktig for oss å satse offensivt fremover, slik at vi kan være tilgjengelige for kundene våre, og samtidig sikre oss at vi har en effektiv og fremtidsrettet produksjon- og distribusjon, forklarer Møller.
- Det er viktig for oss at produksjonen ender ut i en klargjøring for transport som vi er sikre på og ikke minst vet at fungerer hele tiden. Vi kjenner Pall-Pack-maskinene fra tidligere, og derfor ble det også naturlig for oss å snakke med dem når vi skulle bytte ut den gamle produksjonslinjen. Vi har gått over fra gjenbruksflasker og til ny type gjenvinningsflasker, og dette krevde i seg selv en omlegging, sier han.