UNØDVENDIG: Mye tomgangskjøring er unødvendig.
ABAX
- Norge på tomgangstoppen
Kun finnene lar kjøretøyet stå mer på tomgang enn nordmenn i de nordiske landene.
Dette viser tall fra det norske selskapet ABAX som har gjort opp regnskapet for 2021. Mens finnene altså lar kjøretøyene stå på tomgang litt mer enn norske brukere, lar nordmenn kjøretøyene stå mer enn dobbelt så lenge på tomgang enn danskene.
ABAX som omtaler seg som Europas største telematikkselskap, har sett på data fra kundenes bruk av kjøretøy det siste året. Her kommer det frem at finner i snitt lar kjøretøyet stå på tomgang i nesten 45 timer i året, mens danskene lar kjøretøyet stå på tomgang i snaue 18 timer i snitt. I Norge var antall timer på tomgang over 35 timer i snitt per kjøretøy. For brukere av ABAX sine produkter, tilsvarer dette nesten 320.000 timer årlig, eller 36,5 år med tomgangskjøring «unnagjort» på bare 12 måneder.
Telematikkselskapet skriver videre at unødvendig tomgangskjøring er ulovlig i Norge i henhold til vegtrafikkloven, og kan medføre bøter. Ikke bare kan boten koste deg dyrt, men tomgangskjøring krever drivstoff (utslipp) og fører til slitasje på kjøretøyet i lengden, melder ABAX.
ABAX skriver videre at selskapet ser på tallene som en utfordring, og vil hjelpe flåtestyrere å få ned tomgangskjøring. I fjor høst lanserte selskapet et nytt produkt hvor flåtestyrere får muligheten til å se hvordan flåten påvirker miljøet, og hvordan man kan gjøre tiltak basert på konkrete tall og data.
- Vi ønsker at våre brukere får et aktivt og bedre forhold til hvordan de kan jobbe med miljø. Derfor har dette vært essensiell funksjonalitet å få inn i våre systemer. ABAX jobber aktivt med bærekraft, og har flere tiltak for at både vi og våre kunder skal kunne drive mer bærekraftig, sier CPT Bruce Atle Karlsen i ABAX.
Aktører med store flåter har flere utfordringer når det kommer til bærekraft, særlig med tanke på bedrifter hvor ansatte gjennomfører flere korte turer om dagen. Da er det lett å la bilen stå på tomgang. Spesielt om vinteren, da man gjerne vil holde varmen i kupeen. Dette er spesielt vanlig i nordiske land, og utfordringen gjelder også andre bransjer/utstyr som gravemaskiner og traktorer.
- Det at eiere og brukere av kjøretøy får et aktivt forhold til tomgangskjøring og egen miljøpåvirkning, vil spare både miljøet og bedriftens økonomi. En ekte vinn-vinn situasjon, avslutter Karlsen.