Asko har bestilt 55 elektriske Scania-er
ABB skal levere ladestrukturen til de batterielektriske Scania-ene, og skal få på plass dette ved distribusjonssentre over hele landet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
ABB og Asko-eier NorgesGruppen har inngått konsern-avtale om leveranser av ladeinfrastruktur til Askos batterielektriske lastebiler. ASKO har 600 lastebiler på veien mål om nullutslippsdistribusjon av dagligvarer i 2026.
Avtalen innebærer at ABB skal bistå Asko med effektiv og pålitelig ladeinfrastruktur for batterielektriske lastebiler ved distribusjonssentre over hele landet. De første ABB HVC 150C (150 kW) lynladere er allerede i drift hos Asko på Kalbakken i Oslo. Til og begynne med lader de to batterielektriske Scania-lastebiler, og flere er på gang.
Batteri og brenselceller
Asko er en pionér på lastebiler med nullutslipp i Norge. Det startet i Oslo i 2016 med en ombygd lastebil fra Nederland med nyttelast på fem og halvt tonn. I begynnelsen av 2020 tok de i bruk fire hydrogendrevne Scania lastebiler i Trondheim med totalvekt på 26 tonn og rekkevidde på 500 km.
Deretter fulgte de nevnte batterielektriske Scania-ene i hovedstaden med nyttelast på rundt 10 tonn og oppgitt rekkevidde inntil 120 km. ASKO har bestilt totalt 55 slike Scania lastebiler, og var landets første til å bestille Tesla Semi lastebiler, 10 stykker. Sistnevnte skal få en nyttelast på 36 tonn og rekkevidde inntil 800 km.
ABBs ladere, en del av ABB Ability digitale løsninger og tjenester på tvers av alle forretningsområder, er webtilkoblet for fjernovervåking og konfigurasjon av ladepunkter, minimal nedetid og økt effektivitet.
ABB er verdensledende innen infrastruktur for elektriske kjøretøy og tilbyr hele spekteret av lade- og elektrifiseringsløsninger for elbiler, elektriske- og hybridbusser samt for skip og jernbane. ABB har vært i lademarkedet siden 2010 og har i dag solgt mer enn 14.000 ABB likestrøms (DC) hurtigladere i over 80 land.
- Norges mest ambisiøse
- Asko har en ambisjon om å bli bærekraftig og klimanøytral. Det betyr at vi skal ha fokus på energieffektiviserende tiltak og ikke minst fornybare ressurser, sier Svein Sollie, direktør Transport hos Asko.
- Vår ambisjon krever store investeringer, spesielt innenfor energi og transport. Asko skal være i førersetet innenfor disse områdene og vi skal våge å satse – og vi skal være villige til å betale utover hva som er kravet til normal bedriftsøkonomisk avkastning. ABB ble valgt som leverandør for lading av lastebiler på grunn av sin globale ekspertise, referanser og tekniske løsninger.
- Askos storsatsing på tyngre nullutslippskjøretøy er Norges mest ambisiøse. Som en global leder innen elektriske transportløsninger ser vi frem til å bidra med våre erfaringer, tjenester og ladeløsninger for mer bærekraftig transport, sier Gøran Salomonsen, leder for ABB Electrification Norway. – Elektrifiseringen av lastebiler støtter flere av FNs bærekraftsmål, som nr. 11 og 13; Bærekraftige byer og samfunn og Stoppe klimaendringene.
- Vi satser på løsninger som tar hensyn til andre aktiviteter som lading av trucker, kjøle- og frysesystemer og solkraft på distribunalene for å unngå effekttopper, prediksjon av ladebehov og optimalisering av ladeprosessene, for eksempel at det gjøres i forbindelse med lasting, sier Marius Aarset, teknisk sjef på konsernnivå i Asko.