LINJEFART: Denne skal gå mellom DB Schenkers lagre i Jönköping og Södertälje med 24 meter og inntil 64 tonns totalvekt.

Første i linjetransport i Sverige

LINJETRAFIK: Etter tre års forberedelser starter DB Schenker prøvekjøring av en Scania 45 R mellom Jönköping og Södertälje.  

Publisert Sist oppdatert

Logistikk 2024

Hva: Vårens viktigste logistikk-konferanse
Hvor: Vika Kino, Oslo
Når: 29. mai, 09:00 - 16:00 
Hvem: Nina Stokke, Unil – Bjørn Christoffer Ottersen, Norgips – Rune Berg Stiansen, DSV – Ole Andreas Hagen, NHO LT - Runar Wiksnes, Virke – Sandra Bourbon, Bring Shelfless – Fredrik Bringager, Hive Autonomy – Merete Østby, Yara – Kent Olsson og Claes Jönsson, Consafe Logistics – Thomas Rønning Brødrene Dahl – Stig Løland, Tolletaten – Morten Høgberg, Kuehne+Nagel – Knut Gravråk, NLF – Øyvind Ludt og Glenn Lund, Moderne Transport / Logistikk Inside
Tema: Grønn. Effektiv. Lønnsom
Vi ser på ulike fasetter innen logistikk som gjør bransjen bærekraftig på alle måter; internasjonale forsyningskjeder og – forstyrrelser, AI/KI, Vareeierundersøkelse, mangfold og innovasjon, automasjon, toll/Digitoll, ny teknologi. Blant annet.

For mer informasjon og fullstendig program: www.logistikk2024.no 

Ja, også blir det tidenes hyggeligste båttur på Oslofjorden etter det faglige programmet!

Konferansen arrangeres av Moderne Transport og Logistikk Inside i samarbeid med Logistikkforeningen.

Etter tre år med forberedelser og forskning i E-Charge-prosjektet, begynner DB Schenker nå å prøvekjøre en Scania elektrisk lastebil i linjetransport mellom Jönköping og Södertälje, en strekning på cirka 30 mil. I E-Charge-prosjektet er det 14 partnere fra flere sektorer som bilproduksjon, akademia, logistikk, elektrisitet og drivstoffproduksjon.

- Vårt mål er å bryte ned siloer og skape skalerbare løsninger som tar transport og logistikk inn i en bærekraftig fremtid. Det blir svært spennende og interessant å lære av pilotprosjektet. I tillegg til å realisere store CO2-besparelser, blir det spennende å se hvordan sjåførens hverdag endrer seg, sier Gunnar Ohlin prosjektleder ved Lindholmen Science Park, der prosjektet er etablert.

I disse kundetestene benyttes det en prototyp fra Scania Pilot Partner som er utstyrt med syv 104 kWt-batterier mot maksimalt seks i en vanlig 45 R. Dette gir en installert batterikapasitet på 728 KWt. Bilen skal gå som en 24-meters kombinasjon med inntil 64 tonns totalvekt og erstatte et dieseldrevet tog som i dag utfører denne transporten.

Det er installert lynladere fra ABB E-mobility på DB Schenkers terminaler i Jönköping og Södertälje for å sikre en jevn lading av batteriene. 

- Dette er et viktig første skritt i vår overgang bort fra fossilt drivstoff. Tungtrafikk står for den største delen av utslippene våre, og dermed kan elektrifisering av veitransport spille en avgjørende rolle for å redusere det økologiske fotavtrykket fra vår virksomhet, sier Tomas Johansson, administrerende direktør i Schenker Åkeri, Sverige

- Jeg er veldig glad for at vi nå starter våre første kundetester. Å redusere utslippene fra langtransport er avgjørende for Scania og for verdens evne til å bremse klimaendringene. E-Charge-prosjektet gir oss en unik mulighet til å samarbeide med andre interessenter, for å teste og lære sammen. Sammen med DB Schenker tester vi nå løsninger i reell drift,  David Gotthardsson, Solution Concept Leader hos Scania.

Powered by Labrador CMS