Spår robotboom i plukk-linja
GÖTEBORG: Frem til 2040 vil antallet plukkroboter i logistikksektoren tusendobles, tror ABB Robotics-topp, Susanne Timsjö.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I dag kan mye av lagerprosessene relativt enkelt
automatiseres, enten det er med skytler, pallekraner, lagerautomater, AutoStore
eller andre kubelagringssystemer. Den delen av lagerhåndtering som har vært
vanskelig å få automatisert har vært plukking av enkeltgjenstander.
– Her er det kun noen få tusen installerte løsninger på markedet i dag, sier Susanne Timsjö.
Hun er markeds og salgssjef for ABB Robotics i Sverige og i Norge. ABB er en ledende leverandør av roboter, men først og fremst seksleddede industriroboter som vanligvis brukes i produksjon, i for eksempel bilindustri.
– Vi har levert den type roboter i 50 år. Ser man på andre bransjer som ikke er så automatiserte med roboter i dag, så har det ofte vært fordi det her kreves en mye mer kompleks og fleksibel automasjonsløsning. Det er først nå det begynner å bli mulig å finne disse løsningene, forteller Timsjö.
Nye muligheter
Logistikkbransjen krever mye av kombinasjonen av roboten, visionsystemet, kunstig intelligens og programvaren rundt. Sammen kan de skape en mer fleksibel løsning, siden det i logistikken ofte skal plukkes ulike varer.
– Nå er teknologien kommet så langt at det begynner å bli mulig. Det kombinert med mobile plattformer, AMV/AMR samarbeid med kollaborative roboter der mennesker kan brukes som en nøkkel for å oppnå fleksibilitet, da finnes det mye flere muligheter også innen logistikk, sier Timsjö.
Én million robotplukkere i 2040
Under et foredrag på Logistik & Transport i Göteborg, viste hun til tall som anslår at bruken av plukkrobot vil eksplodere de neste tiårene. I dag er det som nevnt kun et fåtall løsninger installert.
– Plukk er en veldig kompleks oppgave, som mennesker er veldig godt egnet for, bortsett fra at vi blir slitne. Vår følsomhet, vår intelligens og syn gjør at vi er flinke til dette. Men nå begynner det å bli mulig å gjøre dette med roboter, sier hun.
Hun forteller at prognosene hun jobber ut ifra sier at det vil finnes rundt 140.000 plukkroboter på markedet i 2030, og at millionen vil passeres rundt 2040.
– Det tilsvarer omtrent det antallet produksjonsroboter som står i bilindustrien i dag, sier Timsjö.
Boozt i forkant
En av aktørene innen logistikk i Norden som er lengst fremme i skoene når det gjelder automasjon, er den svenske nettgiganten Boozt, som selger klær og tilbehør til kunder i 14 europeiske markeder. Årlig har Boozt rundt 7,5 millioner ordre, og alt plukkes fra ett lager i svenske Ängelholm. Her er verdens største AutoStore, med 1,2 millioner kasser og 1243 roboter selve hjertet i operasjonen.
Nesten alle deler av prosessen er automatisert, men fortsatt står det mennesker å fysisk plukker alle ordre fra totalt 290 porter.
– Når det kommer til selve plukkingen – å plukke ut av kassene automatisk og legge i bokser eller poser – er det en prosess som er vanskelig til å få til flyte effektivt med automasjon, sier Tobias Sjölin, sjef for logistikk og fullfilment hos Boozt.
Han har fullt interessert med på foredraget til Timsjö og har holdt sitt eget om Boozts anlegg under Logistik & Transport. En viktig del av hans eget foredrag handler om den konstante utviklingen Boozt har vært gjennom. Og den stanser selvsagt ikke. Filosofien i Boozt er at man aldri er mer enn 50 prosent ferdig.
– Vi må hele tiden bevege oss fremover, om selskapet skal gå fremover, sier han.
Boozt har fulgt nøye med på utviklingen av plukkroboter, men har foreløpig ikke tatt skrittet til å gjøre noen stor investering.
– Når kommer en slik investering på plukksiden? Er det når excelarket sier at det lønner seg?
– I prinsippet er det så enkelt. Men man må se litt inn i fremtiden også. I dag er det kanskje ikke verdt det, fordi manuelt plukk er mer effektivt. Men om vi vokser 7.5–12,5 prosent årlig, som vi har kommunisert at vi skal, kan det hende vi må gjøre investeringen nå for å unngå å skape flaskehalser i fremtiden, sier Sjölin.
«Dark warehouse»
Han tror utviklingen går raskt, og at man på et eller annet tidspunkt vil ende opp med et helt automatisk lager, et såkalt «dark warehouse», der varer går inn og kommer ut klar til levering uten menneskelig innblanding.
– Det er nok dit vi er på vei. Det kommer til å se veldig annerledes ut om ti år. Det er så lang tid. For seks år siden hadde vi manuell håndtering, for eksempel, sier Sjölin, og peker på at Boozt fikk sine første AutoStore-roboter og -kasser først i 2017.
– Jeg tror vi kommer dit der jeg ser for meg at man sitter som i et flytårn og overvåker prosessen, konkluderer han.