Først ut er de bredeste hyttene med Actros L i spissen,
denne modellen blir svært lik eActros 600-hytta, men det er noen forskjeller
for å tilpasse bruken til dieselmotor. Blant annet er det øverste luftinntaket
større for dieselversjonen, og led-stripen som går i ytterkant av lyktene
fortsetter ikke inn mellom luftinntakene som på 600. Mercedes ser på
muligheten for å få dette som ekstrautstyr på et senere tidspunkt på Actros L.
For å kunne avrunde hjørner og forme bilen mer aerodynamisk, har også Mercedes
utnyttet det nye lengdedirektivet som tillater noe lengre hytter, og forlenget
hytta med 80 mm i framkant. Det er lagt ned mye jobb i vindtunnelen og alt er
modifisert og justert. På taket er det en ny pre-spoiler foran takspoileren. Videre er A-stolpens deflektorer smalere og tynnere, og faktisk nesten ikke
synlige forfra i det hele tatt.
Under hytta er det også nye paneler som leder luftstrømmene under
bilen. Sidene av bilen er optimalisert med minimalt med utstikk og partier
som skaper turbulens i luftstrømmene. Sidedeflektorene er også designet på
samme måte som et seil for å lede luftstrømmen bedre.
Til sammen betyr de aerodynamiske forbedringene inntil 3% forbedring i
drivstofføkonomien på bilen.
Standard kommer bilen med speilkamera som nå har fått
tynnere rammer slik at de dekker et mindre felt. Bilen kan også leveres med
tradisjonelle sidespeil. Front og blindsonespeilet på passasjersiden er
fremdeles av den tradisjonelle typen, men gjort mer aerodynamiske.
Førerkomfort
Ifølge Mercedes er eksteriøret også viktig for
førerkomforten. Det er derfor store lakkerte flater, samt en stor Mercedes-Benz-logo som også fungerer som et håndtak for å vaske og skrape frontruten. Videre
er alle lys nå med LED-teknologi, hovedlysene kan også leveres med Matrix
teknologi som gjør at det ikke er nødvendig å blende ned for møtende kjøretøy.
Hytta blir levert i tre utgaver, Stream, Big og Giga Space.
Innvendig er det ingen stor revolusjon, men mange små detaljer som gjør
hverdagen litt bedre for sjåføren. Setevarmingen er optimalisert, det er nye
materialer i setene og en ny tykk madrass i køya. I knappepanelet i køya er det
blitt flere kontrollmuligheter enn tidligere. Det er også flere USB C-kontakter
tilgjengelig ved køya, nytt leselys og tykkere gardiner. Det er også
mulig å velge et ekstra kjøleskap, et 230 V-uttak eller SoloStar Conseptet med
en komfortabel hvilestol i stedet for tradisjonelt passasjersete.
Fra april 2025 vil også den nye multimedia cockpiten bli
tilgjengelig med en helt ny meny, stemmekontroll og bedre oppkoblingsmuligheter, flere nye app-muligheter, blant annet en oppkoblet trafikkvarsling.
3. generasjon OM471
For ytterligere drivstoffbesparelse kan man velge 12,8-litersmotoren
OM471 som ble lansert under siste IAA-show. Denne er optimalisert for å
redusere drivstofforbruket, uten at det skal gå på bekostning av egenskapene til
motoren. Den leveres med to ulike turboer, avhengig av bruken bilen skal ha. Den
ene er spesielt designet for god drivstofføkonomi under langtransport. Denne
motoren kan spare inntil 4% drivstoff sammenlignet med forgjengeren. Bilen kan
også leveres med OM470- eller OM473-motoren.
Sikkerhet
Bilen tilfredsstiller alle de nye sikkerhetsbestemmelsene
som kreves fra juli 2024. I tillegg til disse kravene, har Mercedes utvidet
arbeidsområdet til kameraene og radarene med bedre sikt både fremover og til
sidene. Selv om kravet kun er aktiv sideassistent på passasjersiden, har
Mercedes valgt å innføre dette på begge sider for å øke sikkerheten ytterligere.
Denne kan oppdage kjøretøy, syklister og fotgjengere, for deretter å advare føreren
før den eventuelt til slutt griper inn og bremser kjøretøyet.
ABA6 (aktiv bremseassistent 6) har overvåkning av flere
filer i inntil 250 meter foran bilen. Tredje generasjon kjøreassistent hjelper
til med å styre bilen og holde denne i midten av kjørefeltet, og spesielt under
lange motorversstrekker er dette en god sikkerhet.