Lossing på riggplass på Tjuvholmen i Oslo.

Eliminerte unødvendig transport

80 færre transporter gjennom ti uker.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra september til desember har AF Byggfornyelse renovert kontorlokaler på 2200 kvadratmeter i 6. og 7. etasje over restauranten Bølgen og Moi i ei gågate på Tjuvholmen i Oslo sentrum.

Ved renoveringen har man hatt pilotprosjektet «Tredjepartslogistikk» som ble til etter samtaler mellom AF Byggfornyelse og Optimera. Dette har eliminert anslagsvis 60 vareleveranser og 20 avfallshentinger. På det meste har bil og henger fra Optimera erstattet åtte separate varetransporter, og prosjektlederen har ikke fått én eneste feillevering.

- Vi hadde en annen aktør som måtte returnere fire ganger på grunn av at de ikke klarte å treffe på tidsrommet for vareleveranse her. Sånt er selvsagt uholdbart, og det frister ikke å gå tilbake til vanlig logistikk etter dette pilotprosjektet, sier Joakim Bøhn, prosjektleder i AF Byggfornyelse i en pressemelding fra Optimera.

Varer inn – avfall ut

F.v: Sondre Opheim, regionsdirektør Øst i Optimera, Joakim Bøhn, prosjektleder i AF Byggfornyelse, og Audun Tharaldsen, logistikksjef i Optimera på riggplassen 25 meter over bakkenivå.

Forsyningslageret til Optimera i Østre Aker Vei er navet for varene.

- Varer fra alle fag og leverandører kommer inn til Optimera uka før, og med utkjøring mandag og tirsdag styrer vi selv hva som kommer når. Rekkefølgen på kraninga avtaler vi med den faste sjåføren ved ankomst, sier Bøhn.

Riggplassen på takterrassen 25 meter over bakken er på bare 20 kvadratmeter. Der står riggsjefen klar med en kø av håndverkere som raskt fjerner varene mellom hvert løft. Men krana går sjeldent tom ned, da Optimera står for borttransportering av avfall i store søppelsekker.

- Avfallet skal til Norsk Gjenvinning. Dette veies når det løftes på bilen, og dermed er også byggavfallet ekspedert, forteller han.

Grønn satsing i Optimera

Optimera satser på grønne løsninger, også i logistikken. Biodrivstoff på tankene og elektriske kraner gir konkurransefortrinn ved leveranser til Oslo Kommune. At et rehabiliteringsprosjekt av moderat størrelse kan gå fra åtte til to ukentlige leveringer er et stort framskritt.

- Dette gir ikke bare en stor miljømessig og samfunnsøkonomisk gevinst. For prosjektet gir det store besparelser med så effektivt mottak av varer to ganger i uka. Til å være første forsøk har dette gått over all forventning, og vi slipper å gjøre nevneverdige forandringer før vi tilbyr tredjepartslogistikk til kunder landet rundt, forteller logistikksjef Audun Tharaldsen i Optimera.

Powered by Labrador CMS