NYTT KONSEPT: CDI120 er den første maskinen Toyota har bygget opp som en AGV uten å begynne med en manuelle truck.

Første Toyota bygget som AGV fra bunn

AUTOMASJON: Den nye AGV-en CDI120 fra Toyota Material Handling er en fullautomatisert pallebærer, skapt for å samarbeide på et automatisert lager eller frigjøre ansatte til mindre repetitive oppgaver.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

CDI120 er den første spesialbygde automatiserte palletransportøren fra Toyota Material Handling. Andre AGV-er fra produsenten har frem til nå vært ombygde manuelle trucker. Ifølge Toyota har dette gjort mulig en revurdering av mange aspekter ved produktutviklingen, fra design til navigasjon og sikkerhetsfunksjoner.

Maskinen styres av Toyotas egne automasjonsprogramvare T-ONE, som gjør at den kan integreres med selskapets øvrige automatiserte flåte – samt kobles opp mot kundens WMS- og ERP-systemer. Den kan integreres i en manuell operasjon eller med Toyota autopilotflåte for å operere i et helautomatisert system.

SER LOGISTIKKLØSNINGER: Karim El-Kelish er Logistics Solutions Manager hos Toyota Material Handling, og forteller at etterspørselen etter automatiske løsninger er stor, men at beslutningene tar litt tid hos kundene.

– Denne er veldig fin og litt annerledes enn en tradisjonell AMR (Automomous Mobile Robot) forteller Karim El-Kelish, som er Logistics Solutions Manager, hos Toyota Material Handling Norway (TMHNO).

Samarbeider

Han har nettopp vært på lansering og opplæring av produktet i Nederland, som TMHNO nå er klar til å ta imot bestillinger på produktet nå. El-Kelish trekker frem CDI120s evne til å samarbeide med andre AGV-er i for eksempel et produksjonsmiljø som en stor fordel.

– Den kan samarbeide for eksempel med en skyvemast-AGV. Da slipper skyvemasttrucken å gjøre lange transportoppgaver, men kan konsentrere seg om løftingen. CDI120 kan ta seg av de lange transportene gjennom lokalene, sier El-Kelish.

CDI120 har ikke gafler, men laster paller via en hente- og avleveringsstasjon. En annen stor fordel er at stasjonen kan plasseres på gulvet under reolen, og således optimaliserer bruken av gulvplass. I tillegg er Autopilot CDI120 kompakt og har muligheten til å snu på femøringen. Kombinert med den lave høyden kan denne AGV-en fungere på trange steder der andre AGV-er eller manuelle trucker klarer å operere. Løftekapasiteten er på 1200 kg.

KOBLER SEG TIL: Med automatiske ladestasjoner skal CDI120 kunne ordne seg helt selv.

AGV-en er utstyrt med litium-ion-batterier. Med muligheten for automatisk lading, inkludert planlagte ladinger, kan AGV-en lade raskt mellom oppgavene uten behov for personell eller laderom.

Ser hindringer

CDI120 har en navigasjonsskanner nær gulvet, noe som gir et kompakt design. Den bruker naturlig navigasjon for å finne veien på lageret, og kan se hindringer opptil 30 meter unna. Denne navigasjonsmetoden bruker gjenkjennelige referansepunkter eller landemerker i lageret, for eksempel vegger, reoler og faste gjenstander, for å beregne AGV-ens plassering.

Karim El-Kelish håper at den nye maskinen kan bidra til enda mer fortgang av automatiseringen av lagre og produksjonslokaler i Norge.

– Det er mye interesse for automasjon i markedet, spesielt innenfor produksjon og dagligvare er det mye etterspørsel og nysgjerrighet. Vi har kapasitet til å ta imot mer bestillinger, men det er jo ofte litt lange beslutningsprosesser, sier han.

Powered by Labrador CMS