Dette skal være Norges grønneste logistikkbygg
Hurtigladere på lasterampene og grønt tak med solceller gir kortreist energi til nybygget på 29.000 kvadratmeter.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Alf Bjerckes vei 22 ved Alnabru blir et av, om ikke det grønneste, logistikkbygget i landet når Motek og Ahlsell begge vil være på plass i nybygget i løpet av årets siste kvartal.
Plassbesparende roboter på lageret, gjenbruk av materialer, bikuber og regnvanns-reservoar er andre grep i det effektive og klimavennlige nybygget som i løpet av de nærmeste ukene skal fylles med folk og varer. Her er allerede Moteks nye proffbutikk og opplæringssenter, i tillegg til fire etasjer med kontorer og et 10.000 kvadratmeters lager med AutoStore-anlegg, opplyser eiendomsutvikleren Aspelin Ramm i en pressemelding.
Det nyskapende prosjektet startet da Motek vokste ut av sitt tidligere bygg i Alf Bjerckes vei. Løsningen ble å bygge et helt nytt bygg, i samarbeid med Aspelin Ramm. Alt med svært høye krav og ambisjoner når det gjelder bærekraft og klima.
Gjenbruk
Resultatet er et logistikkbygg i særklasse, miljøsertifisert til BREEAM Excellent, og oppført på en fossilfri byggeplass med smart ombruk av både stål, betong, fliser og installasjoner.
– Når det handler om å bygge bærekraftig, så brenner vi ikke alt kruttet på noen utvalgte, urbane prestisjeprosjekter. Den tiden er forbi: Nå må vi bygge grønt overalt, også i komplekse produksjons- og logistikkbygg som dette, forteller Kenneth Dahlgren, sjef for byutvikling og samfunn i Aspelin Ramm.
Han leder selskapets bærekraftsgruppe og gleder seg over at de har oppnådd de strenge kravene i BREEAM Excellent-sertifiseringen.
– Vi bygger etter disse kravene i alle våre nybygg, men det krever helt klart mer å løse dette i et produksjonsbygg med så mange spesialiserte funksjoner, sier han.
Randi Lunke i Insenti har vært Aspelin Ramms miljørådgiver i prosjektet, og er spesielt fornøyd med løsningene som det store, grønne taket bidrar med – både med tanke på vannhåndtering og energiproduksjon.
– Vi vet at Oslos kommunale ledningsnett for vann- og avløp ikke lenger har kapasitet til å takle belastningen under kraftige regnskyll, noe som fører til oversvømmelser. Derfor har vi et av Norges største grønne tak som tar i mot regnvannet og ikke bare forsinker det på vei ned mot bakken og avløpssystemet, men som også har en egen tank som lagrer mye av det for vårt eget bruk.
Sparer drikkevann
Regnvanns-reservoaret brukes til å vanne det grønne taket i tørre perioder, og til egne vannkraner for spyling og rengjøring av uteområdene. På denne måten unngår bygget å bruke drikkevann til slike funksjoner.
– Drikkevann er en verdifull ressurs, og vi vil bidra til å spare der vi kan, forteller Randi Lunke.
På taket er det en ny solcellepark som kan dekke et årlig forbruk på 220.000 kwh, og blir en viktig energikilde for det nye bygget. På lasterampene installeres det også åtte hurtigladere som kan lade de store bilene som leverer og henter varer.
De to opprinnelige byggene på tomta er revet, men mye er fremdeles med: Gamle fasadeplater og terrazzoheller fra trappene er nå blitt vakre heller på uteplassen, sykkelstativet er bygget av ombrukte stålbjelker – og betongen fra vegger og gulv ble viktig fyllmasse for grunnarbeidene.
- Et godt sted å jobbe
Kenneth Dahlgren understreker at høye klimaambisjoner alene ikke er nok: Bygget har fem etasjer med kontorer, opplæringsfasiliteter og Moteks egen proffbutikk – og de ansattes arbeidshverdag har hatt høyeste prioritet.
– Når vi bygger med kvalitet i alle ledd, betyr det også at dette blir et godt sted å jobbe – med et godt inneklima i lyse og romslige lokaler, der det skal være lett å trives. Det har vi fått her.
– Vi ønsker å være en pådriver i overgangen til utslippsfri varetransport, og har med god støtte fra Klimafondet i Oslo kommune fått på plass hurtigladere som kan brukes av elektriske vare- og lastebiler mens de laster og losser varer fra lageret, forteller Lunke.