MT-prisen 2022:
Moderne Transport-prisen til Odd Hannestad
MT-PRISEN: Logistikkdirektør i Ahlsell Norge, Odd Hannestad, leder en av Norges mest logistikkintensive bedrifter.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Moderne Transport-prisen ble delt ut for første gang i 1969, og skal ifølge forskriftene gå til «én eller flere som i særlig grad har utmerket seg innen fagfeltene logistikk og transport». Årets vinner er altså logistikkdirektør i Ahlsell Norge AS, Odd Hannestad.
Hannestad har ledet logistikkarbeidet til VVS-, VA- og elektro-grossisten siden 2010 og har hele tiden sørget for at Ahlsell i Norge er tidlig ute med nye løsninger, både teknologisk og strategisk. Han har bygget opp et stort moderne lager på Gardermoen. Ahlsell var blant de første som tok i bruk QR-koder på sine forsendelser, har kombinert en lang rekke ulike lagerteknologiløsninger lageret.
Dyp innsikt
Hannestad beskrives som en logistikkleder som ikke bare skummer overflaten og ser det strategiske, men også er dypt nede i detaljene. Han har dyp innsikt i det som skjer på lageret og etter sigende sjekker han hver kveld i 23-tiden at alle transporter har forlatt lageret slik de skal. Dessuten er han mer enn gjennomsnittlig for en logistikkleder opptatt av kundeopplevelsen, og deltar hyppig på kundemøter, for å få en forståelse av deres behov. Hele tiden brenner han for kontinuerlig forbedring.
Alt dette har telt med i juryens vurdering, når de har valgt Hannestad til årets mottaker av Moderne Transport-prisen. Men viktigst for juryen har vært den knallharde miljøsatsingen Ahlsell har gjort det siste halvannet årene.
De siste årene har Hannestad ledet en svært offensiv miljøsatsing for selskapets transporter. I 2021 tok selskapet en modig avgjørelse og satte seg som mål å gjøre distribusjonen fra lageret på Gardermoen så godt som klimanøytral i 2023.
Nådde første mål
Første delmål for 2022 ble nådd. Ahlsell har fra 2022 redusert sitt CO₂-utslipp med mer enn 70 prosent på utgående transport fra logistikksenteret, gjennom at all linjetrafikk nå benytter nå HVO100 som drivstoff. Den endelige planen er å kutte siste rest av CO₂-utslippene gjennom å fase inn biogass som drivstoff så fort det er mulig med tanke på tilgjengelig infrastruktur. Alt dette har en kostnad, som Ahlsell er villig til å ta.
Ved å være en stor vareeier som etterspør miljøvennlige, men foreløpig mer kostbare, energibærere, bidrar Ahlsell til å gå opp løypa for andre og drive utviklingen i klimavennlig retning. Satsingen bidrar også til at infrastruktur for grønt drivstoff blir mer attraktivt å bygge ut, og bidrar således til en god spiral for mer klimavennlig transport.
Inn i juryen
Som vinner blir man også automatisk med i neste års jury. I juryen i år har fjorårsvinner Karl Alveng Munthe-Kaas, grunnlegger og CEO i Oda sittet, sammen med juryleder Eirill Bø, dosent ved BI, styreleder i Logistikkforeningen Yngvild Henanger Woxen og redaktør i Logistikk Inside Glenn Lund. MT-redaktør Øyvind Ludt fungerer som juryens sekretær. Neste år blir Odd Hannestad en del av juryen.
Det er mange verdige vinnere der ute, og MT-redaksjonen har fått flere innspill til årets pris. Har du gode forslag til hvem som er aktuelle kandidater til neste års pris, er det bare å ta kontakt med redaktøren på oyvind@bjorgu.no.