AI-roboten forbedrer arbeidsmiljøet på brevterminalen

PostNord tester AI-teknologi for å redusere monotone arbeidsoppgaver i sortering og løfting i brevhåndtering.

Publisert

Om artikkelen

Artikkelen ble først publisert hos Dagens Logistik. Logistikk Inside og Moderne Transport har et redaksjonelt samarbeid med nettstedet. Artikkelen er oversatt og republisert etter tillatelse.

I et pilotprosjekt har de brukt en AI-robotarm til å utføre repetitive oppgaver som kan føre til slitasjeskader på mennesker, med svært gode resultater.

Monotone arbeidsoppgaver, som sortering og løfting, medfører ofte fysiske belastninger for de ansatte, noe som på sikt kan føre til slitasjeskader. Derfor er det utfordrende å rekruttere nye medarbeidere til denne typen arbeid.

AI-roboten har forbedret deler av arbeidet som ellers er belastende for medarbeiderne. Å kombinere smarte tekniske løsninger med riktig bruk av medarbeiderne er viktig for sosial bærekraft.

– Innovasjon skal lette og forbedre. Denne AI-roboten fjerner ergonomiske utfordringer og gir samtidig stabil levering, noe som gjør det enkelt for skiftlederne å planlegge arbeidet. Disse innovative løsningene er ment for å hjelpe medarbeidere i deres arbeid og ikke ta over det, kommenterer Håkan Molander, terminalsjef ved brevterminalen i Rosersberg.

Piloten har vært svært vellykket, og som et neste skritt pågår en evaluering av hvordan teknologien kan tilpasses for andre typer arbeid.

– For Postnord er det avgjørende å stadig forbedre arbeidsmiljøet og fortsette å utvikle slike typer tekniske løsninger som forenkler våre arbeidsoppgaver, fortsetter Håkan Molander.

Pilotprosjektet har vært gjennomført de siste seks månedene ved brevterminalen i Rosersberg.

Powered by Labrador CMS