Fredrik Bringager, CCO i Hive Autonomy (til høyre), og Lars Petter Bjørgen, salgsdirektør i Toyota Material Handling Norway, mener samarbeidet gir begge parter helt unike Muligheter.Foto: Toyota Material Handling Norway.
Norsk AI-teknologi gjør Toyota-truckene autonome og fjernstyrte
Unikt samarbeid mellom Toyota Material Handling og Hive Autonomy kan endre måten gaffeltrucker brukes på.
Hive Autonomy er et norsk selskap som spesialiserer seg på å
gjøre ulike typer kjøretøy fjernstyrte og/eller autonome, muliggjort av kunstig
intelligens. Vi har tidligere skrevet om dem, og for tiden kjører en hjullaster
hos Yara i Porsgrunn delvis autonomt og delvis fjernstyrt med Hives teknologi.
Nå har Hive inngått partnerskap med Toyota Material
Handling Norway AS (TMHNO), og skal sørge for plug-and-play-automatisering
for Toyotas transport- og løftemaskiner. Samarbeidet ble annonsert på
Røroskonferansen i regi av Logistikkforeningen i helgen.
FRA RØROS TIL KRISTIANSAND: Samarbeidet mellom Hive Autonomy og Toyta Material Handling ble lansert i helgen på Røroskonferansen i regi av Logistikkforeningen Trøndelag. På scenen sto en konsoll der en operatør fjernstyrte en gaffeltruck som befinner seg ved Hives anlegg i Kristiansand.Foto: Toyota Material Handling
Hives teknologiplattform gjør Toyota-trucker i stand
til å operere autonomt i uforutsigbare miljøer der AGV-er ikke strekker til som
åpner opp døren for et betydelig antall nye operasjoner som kan automatiseres,
muliggjort av kunstig intelligens. Resultatet er økt produktivitet, lavere driftskostnader
og bedre sikkerhet gjennom autonom kollisjonsunngåelse og presis manøvrering,
opplyser TMHNO.
– Unike muligheter
Salgsdirektør hos TMHNO, Lars Petter Bjørgen, mener
samarbeidet gir unike muligheter.
– I 2024 ble det solgt 500.000-550.000 trucker i
Europa. Under én prosent av det er AGV. Da er det mye gammeldags manuell
truckkjøring som foregår. Mens AGV kan adressere en prosent av markedet, kan
dette konseptet adressere 30 prosent av markedet, sier Bjørgen til Logistikk
Inside.
– Selvkjørende, førerløse maskiner vil betydelig forbedre
HMS, og muliggjør en radikal produktivitetsforbedring i logistikkindustrien.
Sammen med Toyota bygger vi et samarbeid som vil lede vei mot
fremtidens internlogistikk hvor autonomi og kunstig intelligens vil ha sentrale
posisjoner, sier Christoffer Jørgenvåg, CEO i Hive Autonomy.
Styrekonseollen kan i prinsippet stå hvor som helst i verden med god nett-dekning, og styre maskiner hvor som helst.
Den muligheten vil ikke Toyota gå glipp av å være
med på. De har samarbeidet med Hive Autonomy en god stund, og testtrucken som
lenge har gått i Hives lokaler i Kristiansand er en Toyota.
– Vi har jobbet sammen en stund. Nå er det teknologiske og
kommersielle klart, sier Bjørgen.
Første i sitt slag i Norge
Han mener Norge her har en unik mulighet til å være først
ute med noe som virkelig kan sette sitt preg på internlogistikksektoren.
– Dette er et unikt supplement til Toyotas
produktportefølje, og den første teknologilanseringen av sitt slag i Norge,
sier Bjørgen.
Hive Autonomy har brukt en motvektstruck fra Toyota som prøvekanin ved sitt anlegg i Kristiansand. Nå er samarbeidet mellom Hive og Toyota formalisert.Foto: Øyvind Ludt
Det unike med Hives løsning er at det kombinerer en
fjernstyrt løsning med mulighet for autonomi. Toyota-trucker med
Hive-teknologi kan styres fra en fjernstyrt operasjonsstasjon. Én operatør kan
kontrollere flere maskiner samtidig. Det åpner fantastiske muligheter for alle
typer kunder, mener Bjørgen. For det første trenger ikke truckføreren å sitte i
trucken, men kan i prinsippet befinne seg hvor som helst i verden.
Partnerskapet åpner for automatisering av et bredt spekter av trucktyper, både
på eksisterende og nye maskiner.
– Du ser mulighetsrommet for en helt annen type drift. Du
kan gi dine ansatte en helt annen kvalitet i hverdagen. I stedet for å sitte
alene i en støyende maskin hele dagen, kan du sitte i et rolig miljø med
kollegaer rundt deg, samtidig som man får produktivitetsgevinster.
Fem kunder klare
Bjørgen forteller at de har fem kunder som er klare til å
prøve løsningen. Det er plass til et par kunder til i det Bjørgen kaller «en
første bølge-tilnærming» til markedet.
– I kundemøtene vi har hatt er det vært stor interesse, sier
Bjørgen.
Å få en avtale på plass med TMHNO er selvsagt spennende for
et ferskt teknologifirma som Hive Autonomy.
– Det er vanvittig spennende for oss, sier Fredrik
Bringager, som er CCO i Hive Autonomy og således kommersielt ansvarlig i
selskapet.
Hives avtale er med Toyota Material Handling
Norway, men TMHNO er jo en del av det globale Toyota-fellesskapet. Håpet er
selvsagt at dette kan åpne dører internasjonalt.
– Vi tar ett skritt av gangen, men det er åpenbart en
mulighet for Hive. Jeg hadde møte med mine europeiske kollegaer sist uke og
fortalte om prosjektet, og de spurte «NÅR kan vi komme til Norge?», sier
Bjørgen.
– Nå skal vi bruke Norge som testland. Fordelen er at vi nå
i stedet for «tell», kan «show», sier Bringager.
Blant oppgavene til Hive-gjengen nå blir å utdanne Toyotas
serviceteknikere i Hives teknologi.
– Toyota har en oppetidsgaranti som er veldig høy,
og det må vi også levere på. Toyotas servicepersonell får trening av oss
for å håndtere dette i Norge, sier Fredrik Bringager.