Serverer krill fra sørishavet til hele verden
Aker Biomarines verdikjede begynner med fangst av krill i Sørishavet og slutter med akvakultur, dyrefôr og helsekostprodukter til markeder verden over.
Azhar Akhtar, Vice President Supply Chain Operations, er mannen som holder styr på de globale forsyningskjedene, og vi treffer ham på i konsernets hovedkvarter på Lysaker sammen med kommunikasjonsdirektør Tormod Sandstø.
Et særtrekk ved Aker BioMarine (ABM) er deres kontroll over verdikjeden fra fangst til forbruker. La oss starte i det stormfulle Sørishavet.
– Vårt selskap har tre spesialutviklede båter for fangst av den lille krillen i Sørishavet, forteller Azhar. Krillen finnes i hav over hele verden. Men kun i Sørishavet opptrer den i stimer som gjør fangst industrielt mulig og kommersielt lønnsom.
– Så vidt vi har lest oss opp inneholder krill ca. 85 prosent vann. Mye dødvekt å frakte?
– Ja, men vi foredler krillen til mel om bord i fiskebåtene våre og «koker» bort veldig mye av vannet. Gjennom prosessering av krill ender vi til slutt opp med produktet vårt som er mel. Som blir sendt fra Sørishavet til Montevideo (Uruguay) i 500 kg eller 25 kg sekker
– Hva gjør dere bedre enn konkurrentene?
– Foruten foredlingen om bord har vi et eget fraktskip som går i skyttelfart mellom Sørishavet og vår logistikkhub i Montevideo i Uruguay i Sør-Amerika. Derfor kan vi fiske sammenhengende over 10 måneder i året, mens konkurrentenes fiskebåter bruker mye tid på å frakte krillen til nærmeste logistikkhub – og på tilbakereisen.
– Krill er framfor alt mat for hvaler. Hva med faren for overfiske?
– Hvor mye krill vi og konkurrentene kan ta ut er strengt regulert av den internasjonale organisasjonen CCAMLR.
– Og, fletter Tormod Sandstø inn, – bestanden av krill i havene er faktisk økende.
– Nytt er for øvrig selskapets dronefartøy som patruljerer Sørishavet og fungere som et mobilt Meteorologisk institutt.
Fra Montevideo til verdensmarkedet
Fra logistikkhuben i Montevideo går mer enn 60.000 tonn krillmel og ingredienser ut til verdensmarkedet årlig, eller cirka 3000 containere, forklarer Akhtar.
– Det er travelt når fraktskipet vårt med 12.000 tonn krillmel legger til kai. Det kan fort bli 50 lastebiler som liner opp for å sørge for at skipet tømmes innen maksimalt 72 timer. Her må alt være på plass. Om for eksempel en sjåfør mangler riktig sertifikat for å inn godset på terminalen kan det føre til en stopp som forplanter seg gjennom resten av lastebilkøen Og at ruteplanen for fraktskipet ryker.
De to hovedmarkedene – som stadig utvides
Per i dag har ABM grunnleggende to hovedmarkeder, et volummarked (ca. 88 prosent av tonnasjen) som utgjør akvakultur og dyrefôr – og særlig til oppdrettsanlegg. I tillegg finnes helsekostmarkedet med omega 3-rike krillkapsler (ca. 11 prosent av volumet). For dette markedet har ABM en egen spesialfabrikk i Houston i USA som produserer både merkevarer og ingredienser. Med to så ulike markeder blir også «time to market»-forventningene til kundene forskjellige. Da er det desto mer bemerkelsesverdig at AMB til begge hovedmarkedene langt på vei evner bruker standardiserte lastbærere (containere) og sjøtransport. Hemmelighetene her er nøye planlegging, godt datagrunnlag og nitid oppfølging
Interessant for oss nordmenn, er selskapets etablering av en ny fabrikk i Ski. Den har som mål å forsyne markedet med en ny type sportsdrikk.
Hvordan håndtere helsebyråkratiet og være konkurransedyktig?
Ikke bare er krillproduktene underlagt strenge helsekontroller. De er også klassifisert som farlig gods ifølge IMO (International Maritime Organisation). Det innebærer at godset ikke kan fraktes av hvem som helst og med hva som helst.
– Vi har hatt våre utfordringer, forteller Azhar, som bla minnes en forsendelse som ble stående tre uker i Rotterdam fordi helseinspektørene ikke kunne bli enige seg imellom om hva som var rette dokumenter.
– Men, tilføyer han, nå har vi fått til en svært konkurransedyktig avtale med Mattilsynet etter at de etablerte seg i Haugesund. Her får vi ordnet med klarering og utstedelse av helsesertifikater for salg i Norge og til hele EØS-området i løpet av to dager.
For andre markeder, for eksempel for gods som går via lagerhubene i Shanghai i Kina og Chennai i India, må ABM påregne helseinspeksjoner for hver forsendelse og krav om originaldokumentasjon – på papir. Selskapet trekker her veksler på at de via inspeksjonsfirmaet Nofima i forkant kan forsyne helseinspektøren – og kundene – med detaljert produktinformasjon.
Emballering, merking og transportører
Forsendelsene, og særlig til fôrmarkedene, går enten i storsekker, hver på 500 kilo, eller i «småsekker» på 25 kilo, sistnevnte fortrinnsvis til mindre oppdrettere i Asia. Hver sekk er forsynt med QR-kode slik at de lett kan spores.
– Vi inngår ny hovedavtale for transport hvert år, sier Akhtar.
For å komme i betraktning her må tilbyder ha et globalt nettverk og lokal presentasjon samt være konkurransedyktig både når det gjelder å følge opp bestillinger, avgangs- og ankomsttider.
Og han tilføyer: For oss er det ikke nok bare å ha en dedikert kundekontakt. Vi insisterer også på å ha en direktelinje til ledelsen hos logistikktilbyder, som for tiden er Kuehne+Nagel.
Internasjonale forsyningskjeder – og plan B – eller C
Akhtar holder et lite foredrag for meg om selskapets kobling til datavarehus, bruk av sporingsteknologi og i det siste eksperimentering med kunstig intelligens å forbedre kontrollen av forsyningskjedene.
– Like fullt, minst en gang i uka oppstår det situasjoner som gjør at vi, på tross av alle gode planer, må sette oss ned for å finne alternative løsninger på utfordringer som har oppstått.
– Hvordan går dere da fram?
– Vår
customer care avdeling er det «siste» ledet i verdikjeden som har dialog med
kunden. Ford de har hyppig kommunikasjon med kunden gjør det oss mer robuste,
slik som ved leveranseforsinkelser i kjølvannet av koronaen.
– Hva med plan B – eller C?
– Du
må alltid ha en plan B – og i verste fall en plan C. Dette jobber vi stadig med, blant annet ved å
simulere ulike fremtidsbilder (scenarioer).
– Personlig
har jeg nok også den fordelen at jeg er så drillet i strategisk tenkning at jeg
evner å skille mellom stort og smått, også når situasjonen blir stressende,
avslutter Akhtar