Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

På E6 sørfra inn mot Oslo er det et fungerende tungtransportfelt i dag. Nå kan det komme også på E18 vestfra.

Foreslår eget felt for tungtrafikk på E18

Lastebiler og busser får egen trasé vest for Oslo. Samtidig testes samkjøring for elbil.

Publisert Sist oppdatert

Logistikk Inside har skrevet mye om godsnæringen og næringslivets frustrasjon rundt stengingen av Ring 1 i Oslo. Tiltakene for å lette på trafikkkaoset vest for Oslo kommer nå i konkret form, formidler Samferdselsdepartementet i en nyhetsmelding.

Fra Asker til Holmen

På denne strekningen mellom Asker og Holmen foreslår regjeringen et eget tungtransportfelt.

Statens vegvesen foreslår å etablere et eget tungtrafikkfelt på E18 mellom Asker og Holmen – en tre kilometer lang strekning som har vært preget av store forsinkelser etter stengingen av Ring 1. Samtidig ønsker myndighetene å teste samkjøringsfelt for elbiler med minst to personer mellom Holmen og Sandvika.

– Basert på vurderingen som er gjort foreslår Vegvesenet å etablere tungtrafikkfelt på strekningen mellom Asker og Holmen, formidler samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i meldingen.

Tungtrafikkfeltet skal være forbeholdt busser og lastebiler over 7,5 tonn, og hastigheten reduseres i morgenrushet til 60 km/t. Ellers på døgnet blir farten 80 km/t. Til variable fartsgrenseskilt er på plass, blir det satt opp midlertidige skilt.

Mellom Holmen og Slependen anses kollektivfeltet for smalt til å kunne huse tungtrafikk. Derfor foreslås i stedet samkjøringsfelt for elbil med to eller flere personer – en ordning som kan få konsekvenser for både bilister og transportplanleggere.

Tommelen opp – med forbehold

Norges Lastebileier-Forbund i Oslo, Akershus og Østfold applauderer initiativet, men skulle helst sett at feltet ble forbeholdt tungtrafikken alene.

– Vi kan ikke ta 50 tonn grus på trikken. Mat, klær og medisiner må frem, fastslår regionsjef Kristian Bjerke i et intervju med Nettavisen.

Han viser til gode erfaringer med tungtrafikkfelt på E6 og i Fredrikstad. Men han mener at det å slippe til elbiler kan svekke effekten for næringstransporten.

– Det blir ikke en like god ordning som den vi har på E6, men det er et skritt i riktig retning. Vi er ikke bortskjemt, uttaler han.

Forslagene sendes på høring etter påske. De nye kjørefeltene skal etter planen åpnes i løpet av sommeren 2025.

Powered by Labrador CMS