Mercedes-Benz eActros 300.

Dachser setter serieprodusert eActros i drift

Logistikktjenesteleverandøren ser et bredt bruksområde for den helelektriske 19-tonns lastebilen og planlegger allerede flere kjøretøy som en del av selskapets klimastrategi.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av de første serieproduserte batterielektriske Mercedes-Benz eActros går til logistikkleverandøren Dachser. Karin Rådström, CEO hos Mercedes-Benz Trucks, overleverte personlig en eActros 300 til Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) og i ledelsen i Dachser, under et kundemøte i Wörth am Rhein.

Dachser planlegger allerede å innlemme flere eActros i bilparken som en del av selskapets klimastrategi.

- Den serieproduserte eActros er en viktig del av vårt storbydistribusjonskonsept Dachser Emission-Free Delivery, som vi for tiden utvider til elleve europeiske storbyregioner, sier Stefan Hohm i anledning overleveringen av det første kjøretøyet.

Det skal erstatte prototypen som har vært testet ut i praktisk drift hos selskapet, i Stuttgart, siden 2019.

- eActros har bevist sin hverdagsverdi i Stuttgart, spesielt med tanke på utslippsfri levering av pallevarer til kundene. Vi ser også et visst potensial når det gjelder skytteltrafikk for denne helelektriske lastebilen. Vi forventer at kjøretøyet kommer til å bli benyttet på en lang rekke bruksområder innen bærekraftig stykkgodslogistikk, sier Hohm.

I Stuttgart ble den elektriske lastebilen levert til Dachser konfigurert med 4x2-oppsett og en aerodynamisk lastedel. Den 19 tonn tunge lastebilen ble produsert i fjor etter starten på serieproduksjonen og er nå offisielt overlevert på et møte etter godkjenning av offentlig finansiering.

Batteriene i eActros kan bestå av enten tre (eActros 300, rekkevidde på 300 kilometer) eller fire batteripakker (eActros 400, rekkevidde på 400 kilometer), som hver har en installert kapasitet på 112 kWh og en utnyttbar kapasitet på rundt 97 kWh. De to væskekjølte motorene leverer en kontinuerlig ytelse på 330 kW og en toppytelse på 400 kW. I tillegg kan elektrisk energi gjenvinnes ved hjelp av rekuperasjon når bilen kjøres forutseende. Energien som gjenvinnes ved bremsing, mates tilbake i batteriene til Actros og blir så tilgjengelig igjen for å drive kjøretøyet. eActros kan lades med opptil 160 kW. På en konvensjonell DC hurtigladestasjon med en ladestrøm på 400A tar det litt mer enn en time å lade de tre batteripakkene fra 20 prosent av kapasiteten til 80 prosent.

Powered by Labrador CMS