AVDUKING:Konsernsjefene i henholdsvis Nortura og Litra, Anne Marit Panengstuen og Vegard Narmo, avduker verdens første elektriske trekkvogn for langtransport med 1000 kWh batteri. Foto: Thomas N. Witsø-Bjølmer
Litra: – Verdens første reelle, elektriske langtransportbil
LILLESTRØM: Transportselskapet Litra har kjøpt verdens to første langtransportbiler med hele 1000 kWh batteripakker.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
– I praksis betyr det at bilene skal kunne kjøre 600 km med 50 tonn uten
å lades. Og det under norske forhold, sier konsernsjef Vegard Narmo.
LANGTRANSPORT: Trekkvogna i full lengde.
Trekkvognene skal settes i transport for matvareprodusenten
Nortura. Litra bygger samtidig en lade-infrastruktur som gjør at de er
uavhengig av et for dårlig utbygd ladenett for tunge lastebiler.
Designwerk Technologies AG
Selskapet i Winterthur – Sveits fungerer både som en tenketank for
elektromobilitet og som et utviklings- og produksjonsselskap.
Designwerk utvikler og produserer elektriske lastebiler,
ladesystemer og batterier og er et ingeniørstudio som utvikler
e-mobilitetsprosjekter for andre selskaper.
Etablert: 2008
Produksjon: Elektriske
lastebiler, ladere og batteripakker
Volvo Trucks kjøpte 60 % av selskapet i 2021
Produksjon: Over
200 Designwerk lastebiler er for tiden i drift
Antall ansatte: ca. 200 - men øker stadig
Trekkvogna:
Modell; HIGH CAB Semi 6x2 bygd
på Volvo FH Globetrotter
Aksel konfigurasjon: 6x2
Antall batterier: 4
Batterikapasitet:
1000 kWh - installert effekt er 1017 kWh, utnyttbar kapasitet er 864 kWh
Effekt: 680 hk
Kjørelengde: 1500 km som trekkvogn uten semitrailer.
Med 42 tonn totalvekt (maks vekt i Europa med elektrisk
lastebil – 2 tonn mer enn med diesel) – avhengig av topografi ved 135 kWt pr
100 km: 630 km
Med 50 tonns totalvekt – Norge – avhengig av topografi –
forbruk 150 – 155 kWt pr 100 km - vil
kjørelengden bli 600 km under norske forhold
Service i Norge: Gull-avtale
for vedlikehold med Volvo Trucks
Reduksjon av CO2 utslipp
pr lastebil og år estimert: 140.000 kg (ut fra at en dieselbil bruker 4 liter
pr mil)
Årlig kjørelengde: Skal kjøres ca. 140.000 km per år
– Høyhastighetsladerne etableres i containere på Rudshøgda,
Malvik og etter hvert i Tønsberg, sier Narmo.
Dette samsvarer med Norturas anlegg på de tre stedene bilene skal kjøre mellom. Lading skjer ved 350 kWh CCS-hurtiglading.
To sjåfører
Det blir to sjåfører på hver bil og bilene skal kjøre 140.000 km pr. år. Dette skal gi en besparing på 280.000 kg CO₂ pr. år.
Når sjåførene ankommer destinasjonen, setter de tralla ved lasterampa og trekkvogna på lading. I og med at bilen vil kunne lades alle tre steder den skal operere på–er det ikke behov for lange ladeperioder under normale arbeidsdager.
– Med disse to bilene kan man si at det endelig finnes en bærekraftig løsning for elektriske lastebiler i norsk langtransport. Det som hittil har vært levert fungerer ikke optimalt og er ikke bærekraftig, sier Narmo.
Designwerk
Trekkvognene ble presentert på Transport & Logistikk 2023 som arrangeres på Nova Spektrum i Lillestrøm.
Det er Designwerk i Sveits som har bygget de to trekkvognene
til Litra, på Volvo FH trekkvogn chassis med AA 3600 mm.
Fire batteripakker à 250 kWh hvorav to er montert i chassis-ramma og to bak på førerhuset. Batteriene er produsert hos Designwerk i moduler innkapslet i fire
stålkasser som skal være helt tette.
Norske spesifikasjoner
Bilene har norske spesifikasjoner både når det gjelder isolering av førerhus, akselavstand, 9 tonns foraksel, oppvarming vinterstid og kjøling på varme dager.
– Dette er uten tvil de første elektriske lastebilene i verden som leveres for bærekraftig langtransport, sier teknisk direktør Henrik Kolsrud i Litra.
Bremsesystem
Trekkvognene er selvfølgelig utstyrt med vanlige skivebremse.
I tillegg til retarder er det også installert en regenerering-pedal der hvor
det skulle sitte en clutch-pedal. Med denne kan en styre regenerering på en
meget enkel måte, der sjåførene kan tilføre ekstra energi til batteriene i bratte utforkjøringer.
Kjøleaggregatene på semitrailerne skal driftes av energi fra trekkvogna.
Det er CHSnor AS i Moelv som er importør av bilene, mens service
utføres hos Volvo lastebilforhandlere i Norge på en såkalt Gull
vedlikeholdskontrakt der alt inngår.
Hydrogen i 2026?
– Vi følger meget godt med på den
tekniske utviklingen i transportbransjen og ligger nok helt i fremste linje når
det gjelder å delta på ulike prosjektet, sier Kolsrud.
Han tror det neste Litra skal prøve seg på er
lastebiler med Hydrogen som energikilde–det tror han kan skje i 2026.
PÅ VEI HJEM: Verdens to første lastebiler for langtransport med 1000 kWh batteripakke ble kjørt gjennom Sveits og Tyskland på vei til Norge. Beregnet kjørelengde med 50 tonn under norske forhold er hele 60 mil.