Maersk-gruppen har bestilt 110 Volvo VNR Electric for bruk i California.

Volvos største elektriske bestilling

Maersk har bestilt 110 elektriske lastebiler til det amerikanske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo Trucks i Nord-Amerika har sikret en ordre fra det internasjonale logistikkselskapet Maersk på 110 stk. Volvo VNR Electric lastebiler. Avtalen kommer i tillegg til en tidligere ordre på 16 kjøretøy av samme modell og markerer den største enkeltordren på Volvos elektriske lastebiler.

Ordren er bestilt av Performance Team, en del av Maersk-gruppen, og betyr at totalt 126 av disse elektriske lastebilene vil være i drift for Performance Team i løpet av ett år: De første bilene vil være i drift i andre kvartal 2022, og alle 126 bilene er planlagt levert innen første kvartal 2023.

- Volvo er begeistret over å fortsette samarbeidet med Maersk om bærekraftsmålene de har satt for flåten sin og å spille en nøkkelrolle i organisasjonens opptrapping av investeringer i elektromobilitetsløsninger, sier Peter Voorhoeve, administrerende direktør for Volvo Trucks i Nord-Amerika.

California

De elektriske lastebilene skal tjenestegjøre i California med et vidt spekter transportoppdrag, inkludert transport ut fra havner og distribusjonsruter fra sentrallagre.

Volvo VNR Electric har inntil 440 km rekkevidde og en batterikapasitet på 565 kWh. Lastebilen kan lade 80 % på 90 minutter med 6 batteripakker og 60 minutter for versjonen med 4 batteripakker. Volvo VNR Electric produseres ved Volvo Trucks’ fabrikk i New River Valley i Virginia, som eksklusivt produserer alle Volvo lastebiler i Nord-Amerika.

50 prosent salg av elektrisk innen 2030

Internasjonalt har Volvo Trucks satt det ambisiøse målet om at innen 2030 skal 50 prosent av alle lastebiler som blir solgt være elektriske.

- Vi er fast bestemte på å lede an i det elektriske skiftet i transportsektoren. Volumene er foreløpig lave, men vi ser en raskt voksende interesse i Europa, Nord-Amerika og også andre deler av verden. I 2021 sikret vi ordre, inkludert intensjonsavtaler, på mer enn 1100 lastebiler i over 20 land. Det er tydelig blitt en viktig konkurransefordel å kunne tilby elektrisk, null-utslippstransport, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Med totalt seks elektriske lastebilmodeller i produksjon i år, dekker Volvo Trucks alt fra bydistribusjon og avfallshåndtering til anleggstransport og regional distribusjon.

Volvo FH Electric, FM Electric og FMX Electric er tunge lastebiler med totalvekt opptil 44 tonn. De er i salg i Europa og produksjonen starter i andre halvår 2022. Serieproduksjon av Volvo FL Electric og FE Electric for bydistribusjon og avfallshåndtering startet i 2019 i Europa. Produksjon av Volvo VNR Electric for Nord-Amerika startet i 2021.

Powered by Labrador CMS