Lastebiler med det nye CCAP-systemet kan oppnå ytterligere drivstoffbesparelser på opptil 2% på kuperte veier.

Oppdatert Scania kan spare opp til to prosent drivstoff

Det kan monne bra i en bransje der mange balanserer på en knivsegg når det gjelder overskudd.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Scania introduserer nå en større oppdatering av CCAP-systemet (Cruise Control with Active Prediction) for Scania Opticruise.

Det nye systemet vil bli inkludert på alle Scania-lastebiler med G25- og G33-girkasse fra og med juni, og kan ettermonteres på lastebiler med Super-drivverket. Lastebiler med det nye CCAP-systemet kan oppnå ytterligere drivstoffbesparelser på opptil 2 % på kuperte veier, med samme gjennomsnittshastighet, ifølge Scania.

Scanias CCAP-system er kjent for sine evner til å «se fremover». Basert på topografisk kartdata planlegger lastebilen den optimale måten å håndtere oppover- og nedoverbakker så effektivt som mulig. Den generelle ideen er å unngå all unødvendig bremsing, alltid tilstrebe å bruke det optimale giret uten hyppige girskift, og sist men ikke minst, å dra nytte av lastebilens kinetiske energi ved å for eksempel rulle over bakketopper.

– Å bruke disse «triksene» kan virke enkelt i teorien, men det er i virkeligheten veldig mange parametere som må vurderes og behandles for optimalt resultat, sier Julian Kurzawscki Modro, Director Industries and Applications, Scania Trucks.

– Ingeniørene våre har klart å gjøre systemet mye smartere, og dermed i stand til å ta mer raffinerte avgjørelser som er tro mot sjåførens intensjoner.

Alle Scania-lastebiler (med noen få unntak) som nå bestilles med CCAP-funksjonalitet, vil automatisk få den nye versjonen. Eksisterende kan få en oppgradering på et Scania-verksted, forutsatt at de har Super-drivlinjen som ble introdusert i november 2021.

Powered by Labrador CMS