Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
SVERIGE: Pressekjøringen av nye eCitan var lagt til utenfor Gøteborg. Vår britiske kollega George Barrow var tilstede og rapporterer for MT.
Nye eCitan ankommer Norge mot slutten av sommeren og får en
startpris på. 437.900,- for eCitan A1 og 457.900,- for eCitan A2. Importøren
opplyser at utstyrsnivået i Norge vil være høyt.
Citan bygges på samme plattform som Renault Kangoo, og bilene
har lenge vært nærmest identiske. I de nyeste generasjonene, har imidlertid
både Kangoo og Citan fått sin egen identitet og er betydelig differensierte.
Dette gjelder også i høyeste grad eCitan med batteri.
Styring og fjæring
Vår britiske kollega har prøvekjørt eCitan og rapporterer at
både fjæring og styring er unike, og i Mercedes-ånd. Videre er interiøret og
eksteriøret i henhold til designet som benyttes på andre Mercedes-modeller,
slik at familielikhetene blir enda tydeligere. En annen og stor forskjell
mellom merkene er sikkerhetssystemene, hvor Mercedes har lagt seg på et høyere
nivå. Sistnevnte har også sitt unike MBUX-infotainmentsystem, med både levende
dataoverføringer og talestyringssystemet «Hey Mercedes».
Tekniske data for eCitan
Motor: Elektrisk motor
Drivlinje: Forhjulstrekk
Effekt, 122 hk
Dreiemoment, 245 Nm
Toppfart, 132 km/t
Batterikapasitet (tilgjengelig): 45 kWh
Rekkevidde (WLTP), 284 km
Kombinert forbruk (WLTP): 18,96 kWh/100 km
Kombinert CO2-utslipp (WLTP): 0 g/km
Vår testfører rapporterer imidlertid at man kan finne en del
likheter på eCitan og Kangoo også, om du kikker godt. Blant annet knappene ved
armlenet i området ved koppeholderen, samt varerommet og designet på bilens
bakparti.
Drivlinjen
Bilene deler også samme drivlinje, 90 kW elektromotor og 245 Nm
dreiemoment, samt batteripakken på 45 kWt som er montert under gulvet i
varerommet. WLTP-rekkevidden oppgis å være mellom 280 og 284 km. Det er omtrent
det samme som Renault Kangoo som MT kjørte i Oslorunden sist høst. Da oppnådde
vi 245 km i temperaturer like over frysepunktet.
eCitan kan lades med inntil 80 kW DC, og ladetiden oppgis å være
38 minutter fra 10-80%. Det er også mulig å lade med en standard 11kW AC-lader,
eller å oppgradere til 22 kW.
Vår britiske venn sier at drivlinjen er god, og bilen avslappende
å kjøre. I motsetning til sine større MB-brødre med fem renegeringsnivåer, har
eCitan «kun» tre nivåer. D-, D og D+. I tillegg har den en eco-knapp i stedet
for flere ulike kjøremodus som er på de større elektriske MB-varebilene.
Vi gleder oss til bilen kommer til Norge, og vi får testet den
skikkelig.