MERCEDES: Det er ingen tvil om at det er en Mercedes-Benz du møter når du ser ansiktet på nye eCitan.

Viste endelig eCitan

Når Mercedes-Benz lanserer sin første elektrisk Citan, har bilprodusenten full range med elektriske varebiler.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SVERIGE: Pressekjøringen av nye eCitan var lagt til utenfor Gøteborg. Vår britiske kollega George Barrow var tilstede og rapporterer for MT.

Nye eCitan ankommer Norge mot slutten av sommeren og får en startpris på. 437.900,- for eCitan A1 og 457.900,- for eCitan A2. Importøren opplyser at utstyrsnivået i Norge vil være høyt.

Citan bygges på samme plattform som Renault Kangoo, og bilene har lenge vært nærmest identiske. I de nyeste generasjonene, har imidlertid både Kangoo og Citan fått sin egen identitet og er betydelig differensierte. Dette gjelder også i høyeste grad eCitan med batteri.

Styring og fjæring

Vår britiske kollega har prøvekjørt eCitan og rapporterer at både fjæring og styring er unike, og i Mercedes-ånd. Videre er interiøret og eksteriøret i henhold til designet som benyttes på andre Mercedes-modeller, slik at familielikhetene blir enda tydeligere. En annen og stor forskjell mellom merkene er sikkerhetssystemene, hvor Mercedes har lagt seg på et høyere nivå. Sistnevnte har også sitt unike MBUX-infotainmentsystem, med både levende dataoverføringer og talestyringssystemet «Hey Mercedes».

Tekniske data for eCitan

  • Motor: Elektrisk motor
  • Drivlinje: Forhjulstrekk
  • Effekt, 122 hk
  • Dreiemoment, 245 Nm
  • Toppfart, 132 km/t
  • Batterikapasitet (tilgjengelig): 45 kWh
  • Rekkevidde (WLTP), 284 km
  • Kombinert forbruk (WLTP): 18,96 kWh/100 km
  • Kombinert CO2-utslipp (WLTP): 0 g/km

Vår testfører rapporterer imidlertid at man kan finne en del likheter på eCitan og Kangoo også, om du kikker godt. Blant annet knappene ved armlenet i området ved koppeholderen, samt varerommet og designet på bilens bakparti.

Drivlinjen

Bilene deler også samme drivlinje, 90 kW elektromotor og 245 Nm dreiemoment, samt batteripakken på 45 kWt som er montert under gulvet i varerommet. WLTP-rekkevidden oppgis å være mellom 280 og 284 km. Det er omtrent det samme som Renault Kangoo som MT kjørte i Oslorunden sist høst. Da oppnådde vi 245 km i temperaturer like over frysepunktet.

eCitan kan lades med inntil 80 kW DC, og ladetiden oppgis å være 38 minutter fra 10-80%. Det er også mulig å lade med en standard 11kW AC-lader, eller å oppgradere til 22 kW.

Vår britiske venn sier at drivlinjen er god, og bilen avslappende å kjøre. I motsetning til sine større MB-brødre med fem renegeringsnivåer, har eCitan «kun» tre nivåer. D-, D og D+. I tillegg har den en eco-knapp i stedet for flere ulike kjøremodus som er på de større elektriske MB-varebilene.

Vi gleder oss til bilen kommer til Norge, og vi får testet den skikkelig.

Powered by Labrador CMS