DE STORE: Nå starter Scania produksjonen av regionale ellastebiler. Med introduksjonen av nye og oppdaterte løsninger skal stadig flere lastebilkunder få muligheten til å velge elektrifiserte lastebiler.Foto: Scania
Scania starter storskala produksjon av el-lastebiler
Med en stor ordrereserve i bakhånd, starter Scania nå produksjonen i Södertälje for elektriske lastebiler med R- og S-førerhus med 400 og 450 kW motorkraft.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Scania presenterte i juni 2022 neste generasjon batterielektriske, regionale nullutslipp lastebiler og har bygget opp en solid ordrereserve. Nå starter produksjonen i Södertälje for lastebiler med R- og S-førerhus med 400 og 450 kW motorkraft.
Det er nok krefter for et bredt spekter av lastebiltransportører i den nye generasjonen el-lastebiler. Med oppdaterte urbane og nye regionale batterielektriske lastebiler, inkludert nye grønne batteripakker, e-tilpassede chassis og tjenester som Scania Charging Access, har Scania nå nådd en elektrisk produktrekke som skal være attraktiv og relevant for et bredt spekter av kunder, uavhengig av transportoppdrag.
– Å drive nullutslippstransport er ikke lenger et privilegium for de få utvalgte, sier Fredrik Allard, Senior Vice President og Head of E-mobility i Scania.
– Scanias tilbud dekker nå et bredt spekter av transportoppgaver og kundekrav, samtidig som vi tilbyr tjenester som senker terskelen for en transformasjon mot fossilfri transport for de mange, sier han videre.
For å lade bilene, tilbyr Scania løsningen Scania Charging Access som skal sikre praktisk lading underveis i tolv land med «forutsigbare priser, minimal administrasjon og et ekspanderende, lastebilklart nettverk».
Ytelser
Scanias neste generasjon batterielektriske lastebiler for regional transport bygges for totalvekter opp til 64 tonn, med rekkevidde på opp til 390 kilometer, ladekapasitet på opp til 375 kW og motorytelser på 400 eller 450 kW.
– Bortsett fra enkelte langdistanse- og spesialtransporter, er det få lastebilkjøpere i dag som ikke finner det de trenger fra et operativt synspunkt, sier Fredrik Allard om Scanias nye batterielektriske lastebiler som settes i produksjon nå.
– Det er fortsatt visse applikasjoner som er mindre klare for å bli elektriske i nær fremtid, men mange transportkjøpere vil bli overrasket når de innser hva disse lastebilene er i stand til og deres effektivitet sammen med våre digitale tjenester, legger Allard til.
Scanias nye, regionale el-lastebiler tilbys både som normalchassis og trekkvogner. Både førerhus i R- og S-serien er tilgjengelige. Rekkevidden vil som alltid variere med vekt, bruk, vær og kjørestil, men en 27-tonns tippbil med seks batterier kan forventes å gi opp til 350 km kjøring mellom hver lading, ifølge Scania.
En times lading på høy ytelse skal gi inntil 270 km rekkevidde, mens en 130 kW-lader skal gi 100 km rekkevidde på én time for en lastebil som bruker 1,3 kWh/km.
– Vi står litt fast på tankegangen fra å fylle diesel hvor vi alltid fyller helt opp, sier Allard.
– Med batterielektriske kjøretøy bør tankegangen være å lade for ønsket rekkevidde i stedet: Hvis du har 120 km å kjøre til hjemmeladeren, vil det være unødvendig å lade mer enn til den avstanden med litt ekstra margin.
Oppdaterte løsninger og nye elektriske drivlinjer
Nybilene har e-tilpasset chassis, nye batterier fra Northvolt og nye hjelpesystemer som skal gi bedre funksjonalitet og lengre rekkevidder.
Parallelt introduserer Scania en rekke nye elektriske drivlinjer. EM C1-4-familien, som brukes i el-lastebilene for urban bruk, vil komme i fem forskjellige effektnivåer og få fire trinns girkasse. EM C1-4 forventes å bli volumselger for Scania på grunn av sin fleksibilitet.
– Vi introduserer også muligheten til å skreddersy de batterielektriske kjøretøyene, basert på kundenes faktiske drift, sier Allard.
– Med dette som grunnlag kan vi veilede hver kunde til riktig konfigurasjon i forhold til antall batterier og våre tjenester, slik at det virkelig passer deres behov.
Battericeller for 1,5 mill. kilometer
Scania bruker battericeller fra den svenske produsenten Northvolt. Disse battericellene har en levetid for drift av lastebiler på 1,5 millioner kilometer.
Scanias batterier skal kunne lades gjentatte ganger opptil 100 % uten at det påvirker levetiden. Batteriene har dessuten en tilnærmet rett ladekurve som betyr at de lader med samme hastighet når de er nesten fulle som når de er nesten tomme. Den rette ladekurven gir forutsigbare ladetider, og den lange batterilevetiden skal sikre lave totale eierkostnader.
Denne kombinasjonen oppnår Scania ved å sørge for at batteriene alltid har optimal temperatur. Sammen med Northvolt, er batteriteknologien blitt tilpasset for tunge kjøretøy med høy batterikapasitet mot den viktige C-raten (strømmen som et batteri lades og lades ut med).
– Nok rekkevidde
– Vi tror at ladeutfordringer vil bli sett på som mindre problematiske når kundene lærer mer om hvordan batterier fungerer i virkeligheten, sier Fredrik Allard.
– Når vi analyserer driftsmønstre, blir det ofte tydelig at de aller fleste har all rekkevidden de trenger, med god margin. Tippbiler og andre typer transporter med normalchassis kjører ofte mindre enn 200 kilometer per dag når de opererer i bynære områder. Hvis de lader med hjemmelader og har Scania Charging Access for å ha tilgang i spesielle tilfeller, vil ikke rekkevidden være noe problem for dem.
Scanias ladeløsning
Tidligere i år ble Scania Charging Access lansert, en tjeneste som nå er åpen for Scanias kunder. Løsningen gir sømløs tilgang til et europeisk ladenettverk i tolv land, samt ladepunkter rangert etter hvor egnet de er for lastebiler.
Uavhengig av hvem som driver ladepunktene i nettverket, vil kunden få én samlet faktura fra Scania. Tjenesten har ikke månedlige avgifter; kunden betaler kun når tjenesten benyttes. Å eie minst én Scania er eneste krav for å bli med i Scania Charging Access.
– Vi er pionerer for en konsolidert tjeneste for tunge kjøretøy i Europa, sier Magnus Höglund, leder for ladeløsninger i Scania. – Tjenesten er først og fremst designet for lading underveis. Scanias oppdrag er å gjøre det mulig og forenkle elektrifisering ved å fjerne alt fra rekkeviddeangst til administrative klager og tilby lastebilklare ladepunkter.
– Vi vurderer og rangerer alle eksisterende ladepunkter manuelt, både for tunge kjøretøy og personbiler. Dette hjelper oss med å identifisere ladepunktene som er fordelaktige for våre kunder inntil det er et betydelig antall og et omfattende nettverk dedikert til tunge kjøretøy.
Selv om det faktiske nettverket for lastebiler og busser er begrenset i starten, spår Höglund en rask vekst:
– Tjenesten vil kontinuerlig utvides i løpet av 2024 og fremover når ladeoperatører som Milence og andre er i gang. Ladepunktene og rangeringen av disse finner man ved å bruke Scania Driver App eller My Scania. Vi legger kontinuerlig nye funksjoner og flere ladeoperatører til tjenesten.