Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Den nye Courier blir større, smartere og sprekere. Størrelsesmessig
vil lastekapasiteten i nye Courier ligge mellom dagens Courier og dagens Connect.
Men selv om bilen er blitt større er det unektelig muligheten for elektrisk
drivlinje som er det mest spennende for Norge.
– Dette er en elektrisk varebil som vi vet det vil bli stor
etterspørsel etter i Norge, spesielt i de store byene. Med plass til to
europaller i lasterommet, mulighet for å trekke tilhenger, rask hurtiglading samtidig
som den er helintegrert mot Ford Pros omfattende tjenestetilbud for økt
produktivitet, er dette en elektrisk varebil vi har store forventninger til i
det norske markedet. Ford Pro hever standarden i nok et nyttekjøretøysegment,
sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Den nye og minste varebilen i Transit-familien, E-Transit
Courier, har blitt utviklet fra bunnen av med et lasterom som er hele 25 %
større enn i den utgående modellen.
– Som den ledende nyttekjøretøyprodusenten i Europa over
lang tid, har vi bedre innsikt i kundenes behov og ønsker enn noen andre
produsenter. Det betyr at vi også bedre kan hjelpe dem med å øke produktiviteten
de får ut av sine kompakte nyttekjøretøy – ved å tilby mer tilkoplede løsninger
og bedre kapasitet enn noensinne, sier Berg.
Den nye elektriske varebilen er en del av selskapets over 50
milliarder $ store globale satsing på elektriske kjøretøy. Ford har allerede lansert
to elektriske Transit-modeller, 2-tonns E-Transit og E-Transit Custom.
Elektrisk
Med en elmotor på 100 kW (134 hk) starter produksjonen av
den elektriske modellen i 3. kvartal neste år. Det er foreløpig sparsomt med
detaljer rundt den elektriske utgaven, men den får en 11 kW om bord-lader som skal
kunne lade bilen fra 10-100% på 5,7 timer. Videre får den mulighet til å
hurtiglade med inntil 100 kW. Her skal den kunne lade fra 10-80% på under 35
minutter. De forteller også at man skal kunne lade 87 km på 10 minutter ved
hjelp at en 100 kW-lader. Ved hjelp av disse opplysningene vil vi anta at bilen
får en batteripakke på rundt 60 kWt og en rekkevidde på godt over 400 kilometer.
Ford Pro tilbyr ladeløsninger både hjemme, på jobb og for
offentlig lading. Fakturering og administrasjon kan lett styres via Ford Pro
software-løsninger.
Kunder som har fem eller flere biler får fordeler av ett år
med fri tilgang til de skreddersydde løsningene i Ford Pro E-Telematics.
Systemet bruker sanntidsdata for å hjelpe til med å øke produktiviteten,
samtidig som det støtter tjenester som sørger for effektiv og intuitiv bruk av
Ford Pro ladeløsninger. Dette er
tjenester som helsedata, ladestatus og gjenværende rekkevidde med mer.
Nye E-Transit Courier har i tillegg en 44-liters stort frunk, et
bagasjerom foran som er ideelt for oppbevaring av ladekabler, jekkestropper,
førstehjelpsskrin og andre nødvendige hjelpemidler som er nyttige å ha i bilen
til enhver tid.
Størrelse
Den nye Courier familien har fått ett lasterom som er 1,8
meter langt, eller 18 cm lengre enn tidligere. Sammen med en bredde mellom
hjulbuene på 122 cm gjør det sitt til at man nå får plass til to europaller i
varerommet. For å få den ekstra bredden har man redesignet bakhjuls fjæringen,
blant annet med en ny støtdemper. Lastekapasiteten i den elektriske versjonen
er 700 kilo, og med forbrenningsmotor inntil 678 kilo og en høy nyttelast versjon
som kan laste inntil 845 kilo.
Når det gjelder hengerkapasitet er den på 750 kilo for
elektrisk, inntil 1100 kilo med dieselmotor og inntil 1000 kilo med
bensinmotor.
Nytt design
Under utviklingen av bilen har man startet med blanke ark.
Dette har muliggjort mange nye løsninger både når det gjelder design og
praktisk utnyttelse av bilen. Den nye Courieren har fått ett kraftigere ansiktsparti
som minner mye om Fords SUV-modeller. Med en vesentlig høyere linje foran
virker bilen også mye kraftigere enn tidligere. Det kommer også en signatur lysstripe
i toppen av grillpartiet. Vi ser at sideveggene er rettere, noe som gjør
innredning av varerommet enklere.
Bilens bakpart har også fått et mer kantete uttrykk og ett
mer kvadratisk uttrykk enn tidligere.
Det er en fire nye sikkerhetslås-systemer som er utviklet i
samarbeid med TVL slik at dyrt verktøy og kostbart utstyr skal være tryggere.
Blant annet skal det være en ekstra lås tilgjengelig, samt en automatisk låsing
av sidedørene slik at man sparer tid ved mange leveranser.
Kontorløsning og romslig interiør
Den nye elektriske varebilen kommer med svært mye utstyr som
standard. Ratt med flat topp og bunn, elektronisk håndbrekk og en girspak på
rattstammen gir romslig og mer fleksibel kupe.
Et 12 tommers digitalt instrumentpanel og i den elektriske utgaven
en sentralt plassert 12 tommers touchskjerm med Fords SYNC4 infotainmentsystem.
Man har valgt en abonnementsbaserte løsninger for navigasjon som gjør at fører får
trafikkoppdateringer, oppdateringer om parkering, lading og lokale farevarsler.
Trådløs tilkopling for Android Auto og Apple Carplay er standard. Modellene med
forbrenningsmotor får en 8 tommers skjerm.
E-Transit Courier kan også leveres med mobilt kontor – en løsning
som gir deg en arbeidsflate som kan brukes som skrivebord, PC-bord eller
lunsjbord.
Førerassistanse
E-Transit Courier får mange førerassistansesystemer som standard,
i tillegg til tilvalg som adaptiv cruisekontroll med filsentrering og køassistent,
blindsoneinformasjonssystem med advarsel for kryssende trafikk, veikryss-assistent
og nødbremsassistent ved rygging gjør også kjøring i urbane strøk langt tryggere.
Alle E-Transit Courier kommer også med et innebygd modem som
standard. Det betyr at bilen alltid er tilkoplet – og kan benytte Ford Pros
økosystem og trådløs programvareoppdatering som forbedrer kjøretøyet over tid –
uten at du trenger å besøke en forhandler.
Ved hjelp av Ford Pro software-løsninger, kan
flåte-administratorer fjernkontrollere tilgangen til bilen for å motvirke
tyveri eller uautorisert bruk utenfor arbeidstiden.
Ford Pro
Service forventer at utgiftene til uforutsett vedlikehold med en E-Transit
Courier, sammenlignet med en dieseldreven modell, vil være minst 35 % lavere.
Den nye elektriske varebilen støttes av det samme omfattende Ford Pro Service
nettverket som resten av Transit-familien. Dette inkluderer mobil service, det
unike FORDLiive-nettverket og Europas største forhandlernettverk for
nyttekjøretøy.
Forbrenningsmotor
Nye Transit Courier vil i 3. kvartal bli
satt i produksjon med forbrenningsmotor. 1-liters ecoBoost bensinmotor med 100
og 125 hk og 1,5 liters EcoBlue 100 hk dieselmotor blir tilgjengelig. Standard
girkasse er en sekstrinns manuell girkasse, men 125 hk bensinmotoren vil også kunne
leveres med en automatisert girkasse med dobbeltclutch. Varebilene får flere
ulike utstyrsvarianter som blant annet Trend og Limited variantene.
Transit Courier vil bli produsert i Romania, og de elektriske
variantene produseres på samme samlebånd som med forbrenningsmotor. Dette gir
en fleksibel produksjon som gjør at de elektriske variantene ikke vil få noen
begrensninger i produksjonskapasitet.