Volvo har tatt ledelsen i klassen fra 16 tonn og opp første kvartal 2023 i Norge. Spesielt merkbart er dette i den raskt voksende nisjen med elektrisk drevne lastebiler. (Illustrasjonsbilde fra 2022)

Lastebil-boom i første kvartal

Første kvartal i år viser en stor oppgang for totalmarkedet fra 16 tonn og opp sammenlignet med første kvartal 2022.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser en stor oppgang i førstegangsregistrerte nye lastebiler fra 16 tonn og opp første kvartal i Norge.

Førstegangsregistrerte nye lastebiler fra 16 tonn og opp første kvartal 2023 i Norge, sammenlignet med første kvartal 2022.

Det totale antallet nye kjøretøy i denne kategorien var 1047 stk. i 1.kv. 2022 og 1289 stk. nå i år. Det er en økning på hele 23,11 prosent.

Scania var soleklart på topp i kvartalet i fjor, nesten hundre biler foran erkekonkurrenten Volvo. Selv om Scania har økt med 20 biler i år, har Volvo likevel gått forbi og opp på førsteplassen for første kvartal i år.

Faktisk har alle merkene på listen økt i antall leverte biler, bortsett fra Sisu som har 1 stk. første kvartal begge år.

Elektrisk

Ser vi kun på elektrisk drevne biler fra 16 tonn og opp første kvartal, ser vi at Volvo har tatt et solid grep om det norske markedet med en markedsandel på over 80 prosent (se egen tabell for elektrisk drevne biler).

Førstegangsregistrerte nye elektrisk drevne lastebiler fra 16 tonn og opp første kvartal 2023 i Norge, sammenlignet med første kvartal 2022.

Volvo står bokført med 17 stk. i fjor og 49 stk. i år.

Scania har gått fra 13 stk. til 10 stk, MAN har gått fra en til null og Designwerk har gått motsatt vei – fra null til en.

Volvo Group har hatt en eierandel i Designwerk Group siden 2021.

I 2022 ble merkene Batteriewerk, MDC og Futuricum samlet under merkenavnet Designwerk.

Powered by Labrador CMS