Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Det er en tydelig dreining i fokuset hos lastebilprodusentene.
Alle jobber hardt mot endringen i energikilder som det legges opp til i Europa.
For alle involverte har det vært en spennende reise å få ta del i denne store
endringen som nå skjer innenfor transportsektoren.
ÆRE: Juryformann Gianenrico Griffini (t.v.) sammen med Volvo-president Roger Alm ved bilen som vant den prestisjetunge tittelen.Foto: Anlegg&Transport
I høst har de fleste lastebilprodusenter vist mer eller mindre
produksjonsklare modeller med batterielektriske drivlinjer, men Volvo har
ligget et skritt foran i elektrifiseringen. Selskapet har nemlig fått opp
tempoet i produksjonen, og er suverent den produsenten som har kunnet levere
når det kommer til elektriske lastebiler.
Ser vi på statistikken for biler over 16 tonn her i Norge, har
Volvo en markedsandel på hele 71 prosent. Tross at elektriske lastebiler ikke er oppe
i voldsomme nivåer ennå, viser dette uansett at Volvo er leveringsdyktige. De
samme signalene får jeg fra kolleger i hele Europa: «Det er Volvo som leverer
og som har opparbeidet seg en ledende posisjon i elektrifiseringen av
lastebiler».
Truck of the Year
Juryen som har kåret Volvo Trucks FH Electric til Truck of the
Year 2024, består av 24 nyttekjøretøyjournalister fra i hele Europa.
VINNER: Årets lastebil i Europa er Volvo FH Electric. Dette er den første helelektriske lastebilen som vinner prisen.Foto: France Routes
Disse representerer
24 store lastebilpublikasjoner. Prisen deles ut til lastebilen juryen mener gir
det beste bidraget til veitransporteffektivitet. Kandidaten må også være introdusert
i markedet i løpet av de siste 12 månedene.
Volvo-president Roger Alm mottok den prestisjetunge prisen fra
juryformann Gianenrico Griffini under årets Solutrans-messe i Lyon, Frankrike,
i slutten av november. Med totalt 84 stemmer vant Volvo FH Electric foran
Mercedes-Benz eActros 300/400, og Scanias helt nye 45S batterielektriske
lastebil.
Første elektriske
For første gang i den 45 år lange historien, er det en elektrisk
lastebil som vinner prisen. På årets ITOY-kandidatliste er faktisk hele fire av
fem biler batterielektriske lastebiler. Dette er et bevis på at
energiomstillingen er på full fart hos lastebilprodusentene, selv om et godt
utbygd ladenettverk for BEV-lastebiler fortsatt ikke er på plass i EU.
ITOY-juryen
International Truck of the Year (ITOY) ble opprinnelig lansert i
1977 av den britiske redaktøren av Truck-magasinet,
Pat Kennett.
I dag representerer de 24 jurymedlemmene ledende magasiner for
nyttekjøretøy i hele Europa. I tillegg har ITOY-gruppen de siste årene blitt utvidet,
ved å utnevne assosierte medlemmer i de voksende lastebilmarkedene i Kina,
India, Sør-Afrika, Australia, Brasil, Japan, Iran, New Zealand, Israel og
Malaysia.
Torbjørn Eriksen, journalist i Moderne Transport og Anlegg&Transport er juryens norske representant
Totalt har juryens magasiner et nedslagsfelt på over 1.100.000
eksemplarer. PS: Juryen ønsker også å takke organisasjonen Dekra for arbeidet med å samle inn alle stemmene og sertifisere resultatene.
ITOY-journalistene berømmer ytelsen, den sømløse akselerasjonen,
stillheten og den vibrasjonsfrie kjøreopplevelsen i den elektriske drivlinjen
til FH Electric. Bilen har to eller tre elektriske motorer på til sammen 330
eller 490 kW kontinuerlig effekt. Motorløsningen, sammen med den nyeste
generasjon I-Shift girkasse, gir en god kjørefølelse.
Volvo FH Electric får
lovord for sin bruk i regional godstransport, så vel som den store variasjonen av
akselkonfigurasjoner for både trekkvogner og chassis-modeller. Bilen kan også
leveres med fire førerhus, og den modulære porteføljen av batteripakker (fra to
til seks) gjør at bilen kan spesifiseres utfra type bruk bilen skal benyttes
til.
Slik oppsummerte juryformann Gianenrico Griffini sin begrunnelse under tildelingen, før
han avsluttet med:
- Med introduksjonen av FH Electric har Volvo Trucks satt en toppmoderne BEV-serie i produksjon. En bil som er godt tilpasset et bredt spekter transportoppdrag. Dette er et bevis på at energiomstillingen kommer nærmere, selv i dagens utfordrende økonomiske situasjon i Europa.