IAA TRANSPORT I HANNOVER:

Iveco eDaily ble avduket i dag på IAAs pressedag, en dag før alle får komme innfor portene på messen i Hannover.

El-varebil med mange varianter

Iveco eDaily er tilgjengelig som kassebil, med hytte, med dobbelthytte, som chassis og som minibuss, med totalvekt fra 3,5 til 7,2 tonn, med enkle og doble hjul, i en rekke høyder, og med forskjellige akselavstander.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mandag avduket Iveco helt nye eDaily med null utslipp på messen IAA Transportation 2022 i Hannover.

eDaily er som du sikkert har forstått den «elektriske tvillingen» til Daily.

- Elektriske kjøretøy er fremtiden, og målet vårt er at alle kundene våre skal kunne være med på overgangen. Som et sentralt element i Ivecos strategi for produktutvikling og overgang til elektriske kjøretøy, har vi designet eDaily for å gjøre hele modellutvalget elektrisk, samtidig som vi beholder funksjonene som kjøretøyene våre er kjent for – robusthet, pålitelighet, allsidighet, lastekapasitet og ytelse. Med det store utvalget, det modulære batteriet og de mange ombyggingsmulighetene og bruksområdene, sørger nye eDaily for at nye kunder kan velge elektriske kjøretøy for å løse nye oppgaver, sier Remmi Edelbo Pedersen, country Sales Manager Iveco Norge.

Nye eDaily har en oppdatert Iveco-logo med tynnere og mer grasiøse og dynamiske bokstaver, basert på merkets historie og «drevet av innovasjon».

Den kan bestilles i hele Europa og leveres fra begynnelsen av neste år.

Dashbordet i eDaily.

Kundene kan besøke et eget nettsted for å få informasjon om de mange funksjonene som er skreddersydd for eDaily-eiere, inkludert en utslippssimulator – som også er tilgjengelig hos forhandlerne og i Iveco On-appen – slik at man kan finne beste løsning for transportoppgaven/arbeidsoppgaven.

Samme Daily som før – bare elektrisk

Bilen kan fås med opptil 20 m³ lastevolum, opptil 4,6 tonn nyttelast og opptil 3,5 tonn hengervekt.

Ytelsen er på nivå med modellen med forbrenningsmotor: 140 kW (190 hk) maksimal effekt, 400 Nm maksimalt dreiemoment og toppfart på opptil 120 km/t. Det er naturligvis en stor forskjell at den elektriske motoren leverer dreiemomentet fra start.

Med tvilling, bakløfter og kjøleaggregat.

Når det er behov for ekstra effekt, kan sjåføren aktivere eDailys Hi-Power-funksjon. Energiforbruket kan optimaliseres ved å velge kjøremodus – slik at man kan bruke maksimal effekt eller minimere strømforbruket. Med One-Pedal Drive (kjøring med én pedal) skal det bli enklere å kjøre, og den kinetiske energien som oppstår når man bremser, konverteres til strøm, slik at strømforbruket og slitasjen på bremseklossene reduseres.

Hele utvalget

eDaily finnes som kassebil, med hytte, med dobbelthytte, som chassis og som minibuss, med totalvekt fra 3,5 til 7,2 tonn, med enkle og doble hjul, i en rekke høyder, og med forskjellige akselavstander.

All teknologi og alle komfortfunksjoner i vanlige Daily er også tilgjengelige i den elektriske modellen, inkludert Air-Pro intelligent luftfjæring.

Med eDaily kan man velge alternativ bakakselutveksling for modellene 50C (3,6 eller 4,44) og 72C (4,3 eller 5,13) for å styrke enten ytelsen eller effektiviteten.

Ladeporten.

Det elektriske systemet er blitt testet under ekstreme forhold, fra –30 °C til +50 °C. Bakkestart er garantert i bakker opp til 30 prosent.

Det finnes forskjellige typer ePTO på opptil 15 kW for å drive kjøling, kraner og annet utstyr – selv krevende utstyr som avfallsinnsamling og antenneplattform, som vist på IAA-standen. Utstyret kan drives fra strømnettet mens kjøretøyet lades. Med strøm fra hovedbatteriet, kan ePTO-ene brukes selv om den elektriske motoren er av.

Batterier-moduler

eDaily kan utstyres med ett, to eller tre batterier. De modulære batteripakkene FPT Industrial/Microvast 37 kWh har energitetthet på 265 Wh/kg på cellenivå, og hele 95 prosent av energien kan utnyttes.

De leveres med garanti i åtte år og opptil 250.000 km, inkludert utskifting hvis kapasiteten blir lavere enn 80 prosent.

Kjøretøyet kan lades fra offentlige ladestasjoner, industrikontakter og vanlige stikkontakter. Ladealternativene inkluderer hurtiglading med 80 kW, som gir opptil 100 km rekkevidde på 30 minutter. Ladingen kan styres i appen. Ladeporten foran på bilen skal være lett tilgjengelig uansett hvor kabelen kommer fra. Bak dekselet som beskytter kontakten mot vann og støv, viser en LED-diode status og ladenivå.

eDaily Leoncino.

Med eDaily lanserer Iveco en ny forretningsmodell: Green & Advanced Transport Ecosystem (GATE), en langsiktig leiemodell for elektriske kjøretøy, der «alt er inkludert». GATE inkluderer en «betal for bruk»-løsning for elektriske kjøretøy.

Spesialutgavene Tigrotto og Leoncino og annet på IAA

Under IAA Hannover 2022 presenterer Iveco to spesialmodeller som er inspirert av Tigrotto og Leoncino, to legendariske OM-produkter fra 50- og 60-tallet. Leoncino er en vintage-tolkning av nye eDaily, mens Tigrotto er en variant av 4x4 Daily.

4x4 Daily Tigrotto

I tillegg vises dette:

  • eDaily 50C12E, som er utstyrt med eMotor ePTO, tilpasset av Palfinger for å gjøre plass til en antenneplattform som strekker seg opp til 24,7 meter.
  • eDaily 42S14E, som står utstilt med «Urban» Lecapitaine-karosseri kombinert med kjøleenheten Thermo King E500, som drives fra det høyspente ePTO-et.
  • Den tredje IVECO eDAILY-modellen som vises, er for mobile verksteder; 42S14EV fra Internal Equipment Bott.
Powered by Labrador CMS