Volvo er på topp første halvår 2023 i Norge. Og når det gjelder elektriske lastbiler over 4250 kg, er det solid utklassing.

Volvo på topp i Norge fra 16 tonn og opp

Og Volvo kan notere over dobbelt så mange elektriske lastebiler over 4250 kg som alle de andre merkene til sammen.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at det første halvår i år er førstegangsregistrert 2551 nye lastebiler fra 16 tonn og opp i Norge. Dette er en økning på hele 23,36 prosent fra første halvår 2022, da tallet var 2068 stk.

Antall førstegangsregistrerte nye lastebiler fra 16 tonn og opp i Norge første halvår i 2023, sammenlignet med første halvår 2022.

Scania var merket med flest registreringer i perioden i fjor (903 stk.) mot Volvos 791 stk. I år har Scania 978 stk. og Volvo 1039 stk. 

Det medfører at selv om Scania har økt med flere titalls biler, synker markedsandelen fra 43,67 prosent første halvår 2022 til 38,34 prosent i år.

MAN er på fjerde første halvår i år som i fjor, men mangler bare en bil for å doble antallet fra 2022 til 2023 og nærmer seg med det Mercedes-Benz.

Elektriske lastebiler – Volvo med dobbelt så mange som de andre til sammen

Når vi ser på elektriske lastebiler, over 4250 kg, utklasser Volvo de andre så mye, at de har over dobbelt så mange nyregistreringer første halvår som de andre til sammen.

Elektriske lastebiler over 4250 kg, førstegangsregisregistrert nye i Norge.

Årsaken til at vi regner fra over 4250 kg, er at det norske regelverket gjør at man kan kjøre elektriske biler opp til denne vekten med førerkort klasse B.

Mercedes-Benz har økt fra null til 7 stk. Det samme har Sany som er på fjerde i dette segmentet. Sany-lastebilene er betongbiler som importeres av TG Pumpeservice AS.

Lastebiler som er varebiler på B-førerkort

For at batterielektriske (BEV) store varebiler ikke skal ha en ulempe av at de er tyngre enn sine fossildrevne modellbrødre, er det innført bestemmelser om at batteridrevne varebiler kan kjøres med B-førerkort opp til og med 4250 kg.

Elektriske varebiler/lastebiler fra 3500 til 4250 kg.

Vi har skilt ut dette i en egen statistikk som viser BEV-varebiler som veier over 3500 kg.

Her har Ford E-Transit over 80 prosent av markedet. De andre som er på listen, er Maxus e-Deliver 9 (19 stk.), Fiat e-Ducato (12 stk.) og Mercedes-Benz eSprinter

Lastebiler fra 4251 til 15.999 kg 

Dette markedet har holdt seg omtrent likt med 200+ antall lastebiler første halvår i 2022 og 2023. Mercedes-Benz var «kongen» av dette segmentet i 2022, og har dratt ytterligere ifra i 2023.

Med 118 stk. første halvår i år, noterer merket seg for flere nyregistreringer enn de andre til sammen i dette segmentet.

Mercedes-Benz har tatt markedsandeler fra de fleste andre sammenlignet med første halvår i 2022.

Lastebiler over 4350 kg og opp til 15.999 kg.

 

Powered by Labrador CMS