Første fyllefant fast i fellen
Alkobommen på Stena Lines terminal i Göteborg har avslørt sin første promillekjører.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nylig åpnet et system med alkohollås ved fergekaien i Göteborg. Lastebilsjåfører må blåse i et alkometer for å få bommen til å gå opp når de kjører av fergen. Har de over den svenske promillegrensen på 0,2 blir bommen nede og politiet kommer for å hente sjåføren.
Nå har systemet fanget sin første fyllefant. En sjåfør blåste og ble avslørt med høyt alkoholnivå i blodet. Nå sitter han mistenkt for fyllekjøring med over 1,0 i promille.
- Det er en fyllekjører mindre i trafikken, som hadde kunne drepe eller skaden noen og etterpå måtte leve med den skyldfølelsen, sier Arne Winerdal, direktør i Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF).
Hittil har over 1000 blåsetester blitt gjennomført, og foreløpig ser prosjektet ut til å vær en suksess.
- Den automatiske edruskapskontrollen har ikke forårsaket noen forsinkelser på hvor raskt trafikken fra fergen går ut av havnen. At vi bare har stoppet én påvirket sjåfør, viser at sjåførene tenker seg om og ikke drikker alkohol på båten når bommen er der, sier prosjektleder hos MHF, Tomas Jonsson.
Rederiet har også merket den preventive effekten.
- Så snart kontrollstasjonen vår ble satt opp, ble alkohol håndtert på en annen måte på båtene. Når man drar til Tyskland gjør man som før, men på vei mot Göteborg drikker sjåførene mest mineralvann og brus, sier Jonsson.
Alkolåsbommen er et forsøksprosjekt mellom MHF, politiet, tollvesenet, Kystvakten, Stena Line og Servotek. Man ønsker å undersøke om denne teknologien er moden for utvidet bruk.
- For oss som arbeider for at ingen skal dø av fyllekjøring er det selvsagt at alle bilister ved fergekaien skal få blåse. Nå skal denne teknikken inn i alle havner, sier Arne Winerdal.