TMS hos Allkopi
– Med nytt TMS har vi redusert behovet for flere heldagssjåfører. Årlige besparelser er på over én million kroner.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ordene tilhører distribusjonsleder Geir Ryden Jensen i Allkopi AS. Selskapet er landets største leverandør av grafiske tjenester, der oppdragenes størrelse spenner mellom alt fra visittkort til bannere på 3x6 meter til messer og byggeplasser.
I likhet med en rekke andre bedrifter har Høvik-bedriften funnet ut at det kan lønne seg å hente inspirasjon fra andre og at det ligger store besparelser i å anskaffe riktig TMS (Transport Management System).
– Vi har effektivisert informasjonsflyten og våre distribusjonsrutiner, påpeker Jensen. Det er transportadministrasjonssystemet Log:nett, utviklet av Transportnett, som har gitt mulighetene for millionbesparelsen.
I 2010 kjempet flere tilbydere om Allkopi kontrakten.
– Vi valgte Transportnett ut fra kvalitet, brukererfaring og referanser. Sammen med systemleverandøren har vi utviklet ny funksjonalitet i løsningen tilpasset vårt behov, forteller Jensen.
140.000 forsendelser årlig
Med Log:nett har Allkopi nå kontroll på nærmere 140.000 årlige forsendelser.
– Vi kan ta ut nøyaktige transportstatistikker, noe som var umulig i vårt egenutviklede transportadministrative system, sier Jensen. Han kan fortelle at TMS-løsningen var nedbetalt i løpet av ett år.
Omorganisert
Transportnetts TMS-løsning er primært utviklet for stykkgodshåndtering hos store transportselskaper.
– Vi har til sammen 20 avdelinger hvorav 11 benytter Log:nett. Når omorganiseringen i Allkopi er fullført i første halvår i år får også de øvrige avdelingene tilgang, forteller Jensen.
Transport for 15 millioner
Selskapet har årlige transportkostnader er på ca. 15 millioner kroner.
– Oppdragene fordeles ut fra størrelse og distribusjonstid. På f.eks. ekspressleveranser benyttes enten egne budbiler eller eksterne transportører, påpeker Jensen.
Gode logistikk- og transportløsninger er avgjørende for å tilfredsstille kundenes krav til rettidige leveranser. – I 2006-2007 utviklet vi vårt ERP-system BIG. Ledelsen ønsket å få mer ut av sitt TMS-løsningen med blant annet statistikktilgang, men det lot seg ikke gjøre. Våren 2011 installerte vi Log:nett fra Transportnett som dekker vårt behov på dette området, sier Jensen.
Full kontroll
– Fra vårt eget utviklede ERP-system BIG sendes alle opplysninger om avsender, mottaker, avdeling, telefonnummer og mottakers referansenummer til ordresystemet og rett inn i Log:nett. Når pakken er ferdigprodusert scannes den med en håndholdt terminal gjennom alle ledd fra lager, transportør og til den er fremme hos kunde og signeres, forklarer distribusjonslederen.
– Når Allkopi har produsert et oppdrag som for eksempel arkitekttegninger, sendes bestillingen som en melding i Log:net. Når den er godkjent trykker vi transportetiketter og EDI-melding til Jensen som kontakter aktuelle transportører i Trans:log, sier Jan Ole Hansen, daglig leder i Transportnett AS. – Her tildeles ordren, og en budbil plukker opp tegningen og kjører den til kunde. Kunden kvitterer for mottatt tegning på en PDA hvorpå status på forsendelse blir presentert for Allkopi i Log:nett. Dette gir Allkopi full kontroll over leveransekjeden fra bestilling av dokumenter til levering hos kunde, understreker han.
Nettkontakt
TMS-løsningen øker også transportsikkerheten for Allkopi. Ved hjelp av GPS-sporing vet man til enhver tid hvor pakken befinner seg i transportkjeden.
- GPS-sporing på PDA sikrer riktig levering til rett sted. Kreves raskere kundelevering prioriteres pakkeforsendelsen. Med Log:nett skjer all kundekontakt via nett i motsetning til vårt gamle system hvor vi var telefonavhengig, sier Jensen.