Krever allmenngjøring for varebilsjåfører
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har nylig levert en begjæring til Tariffnemnda med krav om allmenngjøring av lønns- og arbeidsvilkår for varebilsjåfører i godsbransjen.
– Vi har over lengre tid vært klart at mange varebilsjåfører, særlig de med utenlandsk bakgrunn, systematisk blir utnyttet, sier Josefine Wærstad, leder for juridisk avdeling i YTF.
– Dette er en situasjon som krever handling, og allmenngjøring er det beste verktøyet vi har for å sikre anstendige arbeidsforhold.
Allmenngjøring er et virkemiddel for å sikre likeverdige lønns- og arbeidsvilkår, uavhengig av arbeidstakernes nasjonalitet når de kjører i Norge.
Uakseptable forhold
YTFs begjæring bygger på omfattende dokumentasjon som viser at mange arbeidstakere, spesielt utenlandske, fortsatt jobber under uakseptable forhold. En fersk rapport fra Fafo viser at en betydelig andel av sjåførene innen godstransport mottar lønn som ligger under den allmenngjorte minstelønnen, noe som understreker behovet for tiltak, understreker YTF i en pressemelding.
I dag er det kun sjåfører som kjører kjøretøy over 3,5 tonn som omfattes av minstelønnskravene. YTF mener at også sjåfører som kjører lettere kjøretøy, med en totalvekt ned til 2,5 tonn, bør omfattes av de samme bestemmelsene.
– Det er helt uholdbart at en så stor del av arbeidsstyrken står uten beskyttelse. Vi må sikre at også de som kjører lettere varebiler får den lønnen og de rettighetene de har krav på, sier Wærstad.
– Mange følger ikke reglene
Arbeidstilsynets tilsyn i perioden 2022–2023 har avdekket mange brudd på allmenngjøringsforskriftene, spesielt når det gjelder lønnsutbetalinger til utsendte arbeidstakere.
– Vi ser at mange arbeidsgivere rett og slett ikke følger reglene, og det går ut over de mest sårbare arbeidstakerne. Allmenngjøring er nødvendig for å hindre at useriøse aktører vinner markedsandeler, understreker Wærstad.
En allmenngjøring vil ikke bare sikre bedre vilkår for arbeidstakerne, men også bidra til å skape en mer rettferdig konkurransesituasjon i bransjen, der useriøse aktører ikke lenger kan profittere på å underbetale sine ansatte.
"Dette er et viktig skritt i kampen mot sosial dumping, og vi vil fortsette å arbeide for å sikre anstendige arbeidsvilkår for alle sjåfører i Norge, sier Wærstad.