Høyspent-prosjekt på Alnabru
Landets viktigste godsterminal oppgraderes med løsninger som skal gjøre terminalen mer miljøvennlig og sikrere for personalet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Terminalen på Alnabru har et etterslep på vedlikeholdet. Det foregår stor byggeaktivitet for å sikre at vi raskt moderniserer anlegget, slik at det møter behovene i årene som kommer, sier byggeleder i Bane NOR, Anders Strandberg i en pressemelding.
Les også: Her er Jernbanedirektoratets godssatsing
Derfor foregår nå en større oppgradering for å sikre at terminalen møter kravene for de neste to tiårene.
- Det er satt i gang mange prosjekter både for høyspent og for å lage nye forsyningsanlegg for strøm. Et viktig premiss er at løsningene som brukes skal være så miljøriktige som mulig. Det betyr at vi unngår bruk av SF6-gassen, sier Strandberg.
SF6 er nesten 23000 ganger mer skadelig for miljøet enn CO2, og farlig for mennesker når uhell oppstår. Tross trygge, kostnadseffektive og miljøriktige alternativ brukes gassen over hele Norge, og installasjonene lekker hele tiden gass ut i atmosfæren.
En viktig det av prosjektet er ombyggingen av alle høyspenningsanlegg. Entreprenør NRC Group installerer ny hovedkoblingsstasjon, installerer nye tavler og tre nye nettstasjoner, bytter 11 trafoer, bygger ny fiberring, graver tre km med ny føringsvei for kabler og trekker 4,8 km med høyspenningskabel. Alt gjøres på relativt kort tid, uten at godstrafikken hindres.
- Vi bygger om fra 6,3kV til 22kV mens det er full trafikk på industrianlegget. Ombyggingen er ikke det mest utfordrende, det er mest komplisert med all koordineringen og detaljplanleggingen. Sikkerhetshensyn begrenser blant annet hvor mange som kan jobbe samtidig, sier prosjektleder Knut Inge Aase i NRC Group som har ansvar for entreprisen.
Eaton har levert 11 høyspenningsanlegg av typen Xiria, og en rekke andre komponenter. Xiria er IEC testede høyspenningsløsninger på opptil 24 kV som bruker vakuumbrytere fremfor SF6-gass.