Tar tak i problemet
Nå skal det settes sterkere fokus på tungtransporten til Alnabru, Norges største logistikknav.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Groruddalen er sterkt belastet av denne trafikken, da mesteparten av vogntogene til Alnabruterminalen går her.
Prosjektorganisasjon
Etter oppfordring fra Byrådet i Oslo har Bymiljøetaten (BYM) etablert en egen prosjektorganisasjon for å iverksette tiltak mot tungtransporten i bydelen.
I gruppen som ble etablert 11. mars, sitter representanter fra Statens vegvesen, Politiet, Plankontoret i Groruddalen, NHO, Plan- og bygningsetaten og Norges Lastebileier-Forbund.
Kjøreruter for tungtransport og døgnhvileplasser for vogntogsjåfører er sentrale tema for gruppen.
Store problemer
Tungtransport har lenge vært et problem for denne bydelen. Parkerte vogntog har blitt en stor belastning og til hinder for øvrig ferdsel. At sjåfører tar i bruk områder til hvileplasser er et økende problem. Tungtransporten skaper også farlige trafikksituasjoner.Lokalmiljøet er ikke tilrettelagt for døgnhvileplasser i mangel av sanitære forhold. Deler av Groruddalen preges derfor av søppel og avføring. Norges Lastebileier-Forbund har for lengst påpekt problemet med at sjåførene mangler steder å hvile.